Pessoabettet

Många frågar om pessoabettet. Jag har hittat en bra text jag tänkte att jag publicerar här, så alla kan läsa den.

Pessoabettet ger inte hävstångsverkan som många påstår, då pessoabettet är ett hissbett. För att få ut en hävstångsverkan måste bettet ha något som stoppar förhållningen från ryttarens hand, exempelvis en kedja.
Vid en förhållning med ett delat pessoabett trycks bettet ihop och ger den omtalade nötknäppareffekten mot hästens gomtak, samtidigt som bettet trycks uppåt mot hästens tänder. När detta sker kan hästen få skador på gomtak, tänder och inte minst mungipor, förutom trycket och friktionen är nypskador väldigt vanliga då mundelen förflyttas långt på bettringen. Pessoabettet ger även gageffekt, trycker i nacken, när detta sker vill hästen sänka sitt huvud för att undvika obehaget i nacken, men samtidigt vill hästen höja sitt huvud för att undkomma smärtan som uppstår i munnen. Bettet ger dubbla signaler och skapar frustration hos hästen!

Många tycker att pessoabettet är ett snällt bett då det saknar "hemskheter" som kedjor och liknande som pelhambett och kimblewick/jaktkandar har, men det är snarare tvärtom! Tack vare kedjan hindras ryttaren från att dra för mycket, det gör inte ett pessoabett, där kan ryttaren dra hur mycket som helst.

Pelhambett har oftast (ska vara!) odelade mundelar och är konstruerat för att ridas med två tyglar. Fördelen är att man inte behöver "koppla in" stången förrens man medvetet gör det valet. Därimellan har det samma effekt som ett odelat tränsbett. Pelham med delta är inte optimalt, då är jaktkandaret ett bättre alternativ om man vill ha endast en tygel i handen. Stångbett ska användas med korrekt spänd kinnkedja alt läderrem om hästen är känslig och endast ihop med engelsk nosgrimma.

Många tror att deras häst fungerar jättebra på pessoabett för att hästen inte protesterar(!), det beror på de dubbla signalerna, hästen kan inte säga ifrån! Istället vänjer sig hästarna vid att vika in näsan, släppa kontakten med bettet så att de upplevs som mjuka i munnen, bli framtunga och springa så "vackert" på tygeln som många orutinerade säger, de som inte riktigt förstått det hela med hur hästen arbetar när den går i form. Hästar som rids på pessoabett har oftast bakbenen fortfarande kvar hemma i stallet som man brukar säga. Man brukar även kunna märka av en förändring i gångarterna, de blir mer "trippigare" i steget. Många hästar springer även och gapar med pessoabettet, många väljer då att dra åt nosgrimman lite extra och därmed dölja problemet istället för att lösa det!

Vid ridning vill man kunna ge hästen en snabb belöning när den gör rätt, som att släppa lite på innertygeln och ge hästen en eftergift. Med ett pessoabett går inte det, eftersom bettet är överrörligt. För att kunna ge eftergift måste man därför släppa ut tyglarna helt och hållet och då tappar man allt.

Använder du pessoabett, ta en funderare över varför du gör det, vad du får ut av det och fundera på en förändring! Skona din häst från pessoabettets hemska verkan, jag lovar - din ridning kan garanterat förbättras om du byter bett!


Text och bild hämtade från bukefalos.com

Kommentarer
Postat av: Emma

Du vet vad jag tycker.

Och som sagt. Använder man det rätt är det inte värre än vilket bett som helst.



Citat ur texten:

"Istället vänjer sig hästarna vid att vika in näsan, släppa kontakten med bettet så att de upplevs som mjuka i munnen, bli framtunga och springa så "vackert" på tygeln som många orutinerade säger, de som inte riktigt förstått det hela med hur hästen arbetar när den går i form. Hästar som rids på pessoabett har oftast bakbenen fortfarande kvar hemma i stallet som man brukar säga. Man brukar även kunna märka av en förändring i gångarterna, de blir mer "trippigare" i steget."



Jag skulle nog säga att det där är från häst till häst. Jag kan iaf säga att min blir LUGNARE när jag använder pessoa. Lyssnar mycket bättre och framför allt jobbar bättre med hela kroppen. Och det vet jag ju eftersom jag rider med det för tränare, och både hon och jag tycker att det är ett bett som funkar bra för oss eftersom han inte trivs med pelham.. Ska kanske tillägga att bettet endast används vid hoppning då han är väldigt pigg och blir rusig.

2009-12-29 @ 19:13:51
URL: http://eemmapersson.devote.se
Postat av: Matilda

Riktigt bra text, allt med måtta. Men många vet inte vad dom stoppar i sina hästars munnar och många använder alltid samma skarpa bett även om det är tex hoppträning eller vanlig ridning. Jag tycker man borde lära sig variera lite mer...

2009-12-29 @ 19:44:05
URL: http://ryttarinnanmatilda.blogg.se/
Postat av: Elin Fornbrandt

Har svarat på ditt inlägg i min blogg! (:

2009-12-29 @ 19:48:13
URL: http://fornbrandt.webblogg.se/
Postat av: Sofia

Först: Riktigt bra blogg!



Sen; Jag andvänder pelham med delta på min medryttarhäst då han är fruktansvärt stark i skogen och pelham är det enda bett han lyssnar och trivs på i skogen. Men när jag rider i ridhus använder jag verkligen inte det då han blir jätte känslig, så då använder jag vanligt tredelat.

2009-12-29 @ 20:16:04
URL: http://sofiasridning.blogg.se/
Postat av: ina

Har också läst den texten.

Toppen!

2009-12-29 @ 22:05:29
Postat av: Sofia

sv: Det är i skogen som han är stark, han blir så himla uppspelt i skogen för att han tycker det är så kul. Sen är han ridtravare så han springer lätt. Men på ridbanan är det helt tvärtom, där är han riktigt känslig och såfort man tar lite för hårt i tygeln så springer han för att "komma bort från tygeln". Så på ridbana och i ridhus måste man vara lite försiktig. Men i skogen så är han riktigt stark, ibland är det t.om svårt att få stop på honom när han väl får galoppera m.m :p

2009-12-29 @ 22:30:45
URL: http://sofiasridning.blogg.se/
Postat av: Lina Renström

Jag rider på pessoa. Det är det ända bett min ponny trivs med, och då menar jag inte att han viker ner huvet och jag tror att han trivs. Han jobar igenom hela sin kropp mycket mer och kan slapna av mer. Jag tänker allt att Det är ryttaren som gör ett bett skarpt! Och att man inte kan lätta på det och att hästen inte känner det. Såklart man kan, annars hade väll inte hästarna sökt sig framåt om man lättade på båda tyglarna... Förövrigt tycker jag att den där texenten är bra skrivit och att din blogg är väldigt bra :D

2009-12-29 @ 22:49:38
URL: http://linastraningsdagbok.blogg.se/
Postat av: Sofia

SV: Ibland är det tydligt tråkigt nog :/



Låter lovande :)Kanske får testa nästa gång det kommer.

2009-12-29 @ 23:05:30
URL: http://eliinsofiia.webblogg.se/
Postat av: Caroline

Man blir faktiskt lite nyfiken vem du är som skriver denna blogg =)

Har kollat igenom din blogg och jag tror att jag inte har sett något om dej eller dina hästar,,jag kan ju ha missat något.

Alltså det står inget om dej?, jobbar du i hästaffär eller något?

2009-12-29 @ 23:43:47
URL: http://ridemyhorse.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Kan hålla med till viss del i din text. Dock så är det mest avgörande hur ryttaren håller i tyglarna så att säga. Dock så är texten läsvärd, och jag tycker att man bör tänka sig för både en och två gånger innan man börjar med pessoabett, för det kan förstöra en häst som en gång varit mjuk i munnen :)

2009-12-30 @ 00:39:59
URL: http://rrebeckagranstrm.blogg.se/
Postat av: luckeboi

Veckans blogg tävling! Vinn fina priser :)

2009-12-30 @ 00:49:52
URL: http://lifeoflucke.blogg.se/
Postat av: Carro

Torr och blek hy? Besök min blogg :)

http://carroomattsson.blogg.se/

2009-12-30 @ 01:42:39
URL: http://carroomattsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

OK att ryttaren gör bettet skarpare

Men ett bett som ger helt fel effekt och är "felkonstruerat" kan ryttaren aldrig rätta till genom att vara mjuk i handen

Det går inte att ge korrekta hjälper på ett pessoa

2009-12-30 @ 08:37:20
Postat av: ina

var jag som skrev det förra :p

2009-12-30 @ 08:37:38
Postat av: Sophie

Håller med!

2009-12-30 @ 12:56:34
URL: http://snopans.blogg.se/
Postat av: N

Känner igen hästen jättemycket. Har tävlat en som ser ut så å som hade just sånt pannband å nosgrimma, haha ja lägger märke till detaljer ;)



Å ja kan inte skriva nåt svar till tävlingen om kingsland-handskarna. Sidan kommer inte upp?

2010-01-01 @ 00:51:32
URL: http://blackijacki.blogg.se/
Postat av: caroline

jag tycker hetsen kring pessoabett är smått komisk. Tycker inte att något bett är tortyr om det rids med på ett normalt sätt. Dock tycker jag bettet är fult och klumpigt. Rolf-Göran måste ju vara en riktig djurplågare med tanke på att han ridit/rider på det.

2010-01-01 @ 20:33:25
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Karin

bra inlägg, det är få som vet att pessoat är så skarpt. många ponnies går ju med det eftersom det är ett tillåtet ponnybett. Själv har jag haft ett pessoa på en av mina hopphästar, men då med en läder-rem som mothållande kedja så att inte bettet kan falla igenom. Det har funkat ok men både förhållningar och efterfift har ju fått en rätt oskön fördröjning!

2010-01-01 @ 23:43:18
Postat av: Josefin

Bra blogg!



Själv tkr jag inte att pessoa är ett bett man sätter i hästens mun, ett pessoa är ett sk. "problembett" många ryttare sätter det i hästens mun eftersom hästen tycks vara het, stark osv, men många gör det även för syns skull. Spec. om man ser ponnyryttarna, för dom menas det ungefär med: ju skarpare bett i munnen, ju mer svårriden ser min ponny ut.

Pessoabettet löser inga problem, det skapar problem och har man redan problem och byter upp bettet till ett pessoa gör man ett dåligt val eftersom det inte ger en lösning på problemen.

Vill ngn ha mer förklaring om bettet eller vad jag tkr så kika på min blogg och lämna en komentar så kan jag ta upp det! :

2010-01-02 @ 19:16:50
URL: http://josefinstromberg.blogg.se/
Postat av: Ida

Jättebra text:)

Personligen använder inte jag pessoabett, och kommer inte heller göra. Och jag tycker att det är sorgligt att det blir så otroligt felanvänt.

Och då kommer vi ju in på hela cirkusen med en del mindre erfarna ryttares missuppfattningar om hästens form...

2010-01-03 @ 19:06:31
URL: http://enidaettliv.blogg.se/
Postat av: LInda

2010-01-04 @ 07:54:36
URL: http://mervelliux.blogg.se/
Postat av: Sussie

Jag tycker att hela hetsen kring pessoabettet känns en aning överdriven. Ett bett blir aldrig skarpare än ryttarens hand och varierar man dessutom bett så har jag väldigt svårt att tro att det skulle ha någon mer negativ inverkan än något annat liknande alternativ. Jag hade själv pessoabett (med rem under hakan) till min gamla häst då vi hoppade och hon gick kanon på det i jämförelse med t.ex vanligt tränsbett.

2010-01-04 @ 21:54:48
URL: http://susannakristina.blogg.se/
Postat av: Victoria

Detta har jag skrivit/sagt miljontals gånger till alla som rider med pessoabett, men det är ingen som lyssnar PUCKON :@ Men du, glöm inte att hästen kan få skavsår i tandköttet av aachennosgrimma och engelsk nosgrimma :)

2010-09-25 @ 18:40:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: