Vinterridbyxor

För några år sen slog Pikeur igenom med den såkallade vinterridbyxan i softshell material. Ett nytänkande mot att slippa knögla med långkalsonger under ridbyxorna eller att ha termobyxor över som gjorde att man vart en michelingubbe.

Det som är bra med softshell materialet som det mesta i klädesväg börjar komma med nu bland ridsporten (tack! man har undrat vart alla funktionsmaterialkläder varit någonstans) är att de är lätt vattenavstötande, leder fukt vidare samt är lätta att bara torka av om de blivit smutsiga.

Nu har ju nästan alla märken utvecklat en egen softshellbyxa och priserna varierar kraftigt!
Googlade lite för att hitta lite priser och här är de jag hittade.

Pikeur (finns i modellena Mondega, Lugana och Cindy) från ca 1700 kr beroende på butik
Euro-Star - 1495 kr
Mountain Horse - 1199 kr
Horze - 889 kr
Jacson - 799 kr
Hööks - 699 kr
Pfiff - 695 kr
Börjes - 399 kr

Back2Back är ju lite billigare, dock ingen prisuppgift på dem. Cavallo har även ett par.

Jag läste att Pikeur hade fått enorm press på sig att folk ville ha Cindy i softshell så de tillverkade den, men sen sålde den knappt alls eftersom man kanske inser att man måste nog ha en lite högre midja på vintern för att inte frysa allt för mycket.

Har du någon vinterridbyxa? Om inte - hur har du annars?
Jag funderar på att köpa ett par, står inte ut med långkalsonger!

Kommentarer
Postat av: Anonym

SV: ja jätteskönt!

2009-10-22 @ 21:08:49
URL: http://astridstraning.blogg.se/
Postat av: Åsa

sv: Vad bra :) Härligt med inspiration!



Såna ridbyxor har jag inte hört om, men gud vad smart!

2009-10-23 @ 16:18:43
URL: http://hasteriet.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Pikeur ridbyxorna är helt fantastiska!

2009-10-27 @ 11:17:06
URL: http://mikisshastdagbok.blogg.se/
Postat av: Katarina

Jag har ett par fleece-fodrade byxor från Hööks, helt underbara! Tror dock att de slutat göra dem, glad att jag hann köpa två par :p

2010-02-14 @ 19:45:41
URL: http://teaaftereight.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: