Läsarfrågor/svar

Vilket är ditt favoritmärke på sadel?
Tror det är Butet. Vissa Prestige sadlar går också, om de är i kalvskinn.

Vilket bett rider du helst på? (Favoritbett)
Ett så vanligt bett som möjligt. Rakt eller tredelat. Det hästen trivs med. Sprenger 2-Type är favoriten.

Vad ska du göra i Tyskland? :D
Testa lite saker! :D

Är på jakt efter en ny hjälm som helst ska ligga under 1500, men vill ju såklart inte att den ska se hur ful och billig ut som helst. Utseendemässigt gillar jag GPA hjälmarna (exkl. Speed Air) samt Charles Owen AYR8. Du kanske vet någon snarlik för inte fullt så mycket eller rentav en av de modellerna i nedsatt pris?
Tack för en jättebra blogg!

Kolla webbutiker i England, där är det generellt mycket billigare än i Sverige. Snabba leveranser brukar det också vara och eftersom UK är med i EU behöver man inte tulla! Tack så jättemycket! :D

Är Mountain Horse stövlarna bra? :D
Det har varit mycket prat om deras stövlar genom åren. Alla har tjatat på den dåliga dragkedjan som gett sig efter ett halvår. Efter att Tretorn tagit över första platsen över sämsta dragkedjorna så har jag faktiskt inte hört så mycket negativt om Mountain Horse senaste året. Självklart har de kommit framåt i utvecklingen med mer designade och förbättrade modeller och jag känner många som har Richmond High Rider och Supreme High Rider och älskar dem. Prisvärda som passar många.

Vad har du för träns, bett, stigbyglar, förbyglar, skydd/lindor.. osv ?
Träns är allt möjligt, ÖB, Glengordon, EQL, Cheval, Hubertus, Lyckås, Stübben är de jag kommer på nu. Ska köpa ett Dy'on, ska bara komma fram till vilken modell jag vill ha. Bett är också allt möjligt, men Sprenger är märket på favoritbettet. Stigbyglar har jag från Sprenger. Förbygel (använder sällan martingal och förbygel) äger jag ingen längre, men har en martingal från GG och en från Hööks. Skydd är mest Eskadron, men slit och släng skydden är blandat lite billigare, dock aldrig från Hööks. Lindor har jag mest Equiline och Eskadron.

Hur ofta smörjer du din sadel och övrig läderutrustning?
Träns och sadelgjordar smörjer jag efter varje användning. Sadlar mer sällan.

Har du något favoritmärke på utrustning, både när det gäller häst och ryttare?
Pikeur och Eskadron kan räknas som ett märke, nästan. ;) Jag har inget riktigt favoritmärke sådär, men Pikeur och Kingsland har jag mest av till mig själv och annars till häst blir det allt möjligt, så länge det är snyggt!
Måste jag välja ett märke är det John Whitaker!

Har lite frågor om lindning, vilka lindor sitter bäst, elastiska eller fleece? Om man lindar varje dag när man rider och sen en dag struntar i det, sliter det på hästen mer än vanligt då? Och varför ska man inte ha lindor i hoppning?
Jag använder nästan bara fleece, äger några akryl också men använder dem när jag lindar stallbandage för det fastnar då inte lika mycket spån och annat skit som det gör på fleecelindor. Elastiska har jag aldrig gillat, förmodligen för att jag blivit uppskrämd om att man kan dra för hårt.
Nej, det sliter inte på hästens ben om man struntar i det ibland, snarare skulle jag säga att det är bra att byta runt lite. Hoppning utsätter ben, skydd och lindor för större påfrestning och det är större risk att lindan åker upp så det är av säkerhetsskäl man ska undvika lindor vid hoppning.
Kom ihåg - oavsett material på lindorna - ANVÄND PADDAR!

Vart kan man köpa putssvamparna från Carr & Day & Martin?
Oj, det var faktiskt en bra fråga då jag själv inte riktigt kan komma på en butik som har dem. Det skiljer olika från butik till butik, fråga personalen om ni inte hittar dem så kanske de kan beställa sånna.

Vilka av alla stigbyglar på marknaden skulle du säga är dom säkraste dvs minst risk att fastna i ?
Det finns många säkerhetsstigbyglar. Men Freejumpsystem skulle jag säga, X'Up (där stigbygeln är helt öppen på ena sidan och stöveln är fast i stigbygeln) och Softup (som är öppen och mjuk på utsidan). Det är de jag kan komma på är säkrast. Softup är mer stängd än X'Up men den är ju längre från stigläderhålet till fotplattan så det är nog lättare för foten att komma ur stigbygeln om det skulle behövas.

Skulle gärna vilja ha tips på bra sadelgjordar! Kanske en liten sadelgjords guide? (Tex. anatomiskt bra eller dåligt, resår i sidan osv.) Det vore väldigt trevligt. :)
Lite som jag skrivit om redan, men jag har mer planerat och på gång!

Ingen fråga precis men jag skulle vara hemskt tacksam om du kunde skriva lite om olika bett & foder, då jag inte kan mycket om det. (:
Jag har skrivit en del om bett och foder, kolla i menyn till vänster så har du kategorier du kan klicka på och se tidigare inlägg. Men det är själv något jag är intresserad av så det kommer hela tiden. Är det något speciellt bett och foder du vill veta mer om?

Vad är skillnaden på en lädesadel och en syntetssadel? Alltså vilken är bättre än den andra och fördelar nackdelar?
Materialet och priset. Bates och Wintec till exempel, nästintill samma modeller, bara att Bates är i läder och Wintec i syntet. Läder är mycket dyrare än konstläder och syntetmaterial. Dessutom är syntetsadlar oftast enklare och billigare att tillverka än lädersadlar. Läder måste man hålla koll på efter defekter och liknande, syntetmaterial är industriellt tillverkat och har sällan skavanker.
Generellt kan man säga att lädersadlar är bättre, för det finns fler och de är dyrare att tillverka, men Griffin och Wintec är vad jag vet riktigt bra sadlar (såvida de passar hästen!). Jag gillar lädersadlar, jag gillar att smöja!
Fördelar är väl att syntetsadel är billig i inköp och du behöver inte behandla den på samma sätt som en lädersadel. Lädersadlar är mer eftertraktade, mer lättsålda och ger helt annan känsla.

Vilket är bäst, att linda benen eller att ha benskydd, fördelar/nackdelar med lindor/skydd?
Jag föredrar benskydd, det går snabbare och mindre risk för skador.
Att linda är svårt, många lindar helt fel och deet gör mycket mer skada än nytta. Använd alltid padd!

Vet du något bra schabrak till en hoppsadel med enkelkåpa? Gärna som kan kan designa själv för jag har en färgkombination i huvudet som är to die for ;)

RG och Anna Scarpati behöver du inga stroppar till och du kan designa dem själv så det kanske är något? Vad är det för färgkombination? Nyfiken!

Kan du inte lägga upp ett inlägg om hur man anpassar ett hackamore? Vill testa men vill ej sätta fel :)
Redan gjort!
Jag har bloggat sen juli förra året och har publicerat över 400 inlägg så det är en bunt som finns i bloggen så har ni inget att göra någon dag så kan ni ju läsa igenom inläggen. :)

Kommentarer
Postat av: Matilda

Hej. Det har hänt något med min blogg, så jag kan inte logga in eller något, så nu har jag fått starta en ny, jag hoppas värkligen att det inte kommer vara jobbigt för er, men ingen av mina gammla bloggar fungerar längre, kan inte logga in. Så jag hoppas ni följer med mig över till URL vickysutbildning.blogg.se

Kram

2010-04-14 @ 21:30:30
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Matilda

Kan du inte lägga upp ett inlägg om hur man anpassar ett hackamore? Vill testa men vill ej sätta fel :)

2010-04-14 @ 21:54:50
URL: http://swars.blogg.se/
Postat av: carro

Glada hästen har svampen från Carr & Day & Martin.. vet dock inte om det bara är i butik eller även på nätet.

2010-04-14 @ 23:05:03
Postat av: Matilda

Vart kan man köpa putssvamparna från Carr & Day & Martin?



GRANNGÅRDEN! :)

I alla fall här.

De säljer en massa av deras produkter så finns de inte kan de säkert beställa. :)

2010-04-15 @ 00:06:34
URL: http://showjumper.blogg.se/
Postat av: Alida

Svar: Japp et hopplock. Dyon nosgrimma, Schumacher pannband, nackstycke + tyglar är CH från Hööks (det som är en kopia på ett Dyon träns)

2010-04-15 @ 00:42:42
URL: http://peplis.blogg.se/
Postat av: Matilda

Bra svar =)



(eklundmatilda.blogg.se)

2010-04-15 @ 08:24:28
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Siri

Ang. färgkombinationen: antikgrått med vinröda passpoaler. Har grå kavaj och grå/svart matt hjälm, och har därför letat efter en färg som passat bra med grått och insett att vinrött är asläckert!



Vet du var man kan köpa RG och Anna Scarpati någonstans? :)

2010-04-15 @ 10:28:49
URL: http://callestraning.blogg.se/
Postat av: Sara

När får man veta vilken som vann tävlingen av boxskylten ?:)

2010-04-15 @ 18:04:50
URL: http://hastbloggeen.blogg.se/
Postat av: Katarina

Lustigt, för när jag var i England och red galopphästar på en galoppskola hade vi aldrig paddar under lindorna, och jag tror att de vet vad de höll på med (; Men det kanske är olika "skolor"..

2010-04-15 @ 19:10:03
URL: http://teaaftereight.blogg.se/
Postat av: Ellinore

"Wintec är vad jag vet riktigt bra sadlar"

Wintec är en av de sämsta sadlarna enligt mig, men alla tkr ju olika :P

2010-04-16 @ 18:59:31
URL: http://maskerade.blogg.se/
Postat av: Ellinore

tycker de är väldigt obekväma och har inte så bra kvalité, men å andra sidan har jag aldrig tyckt speciellt mkt om syntetsadlar ;)

2010-04-17 @ 09:48:14
URL: http://maskerade.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: