Wilson bett

Ett Wilson bett består av ett vanligt bett, med två lösa ringar.

De lösa ringarna fungerar lite som bettplattor som vid ett ledande tygeltag trycker på motsvarande sida vilket gör det tydligt för hästen att den ska svänga.
Sidostyckena fästs i de lösa ringarna och tyglarna antingen i båda två eller i ringarna fäst i bettet.

Mycket viktigt är att hålla koll så hästen inte roterar bettet när man inte har tyglarna fästa (det brukar bli lite snurrigt att tränsa, så man får ibland ändra om tyglarna och då kan vissa hästar fiffla lite mycket med bettet).

Ringarna kan vara platta (som på bilden) eller runda.




Här sitter tygeln endast fast i den fasta bettringen. På detta sätt blir bettet ganska skarpt.


Tygeln fäst i båda ringarna, ger en mildare funktion än den på bilden över.

Kommentarer
Postat av: Lina

Något nytt idag med. :)

2010-04-30 @ 20:57:11
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Karin

Vad bra med bilder så att man ser hur bettet sitter! Jag frågade en ryttare som red sin häst på ett sådant bett vad det hade för funktion och hon sa att det blev lite hävstångseffekt. Blir det verkligen det? Varför blir det skarpare?

2010-05-01 @ 12:31:00
Postat av: Frida

Ett jätte tack för att du lägger ner tid och energi i denna blogg! Jag lär mig så otroligt mycket tack vare dig, lär mig förstå varför det är si eller så. Hoppas att du fortsätter att blogga i all framtid, för du är guld värd!!!!

2010-05-01 @ 16:13:51
Postat av: Ammi

Hittade din blogg av en händelse när jag sökte Wilson bett...

Min fråga är: var får man tag på ett?

Har letat överallt men ingen framgång.

Några tips?

//Ammi

2010-08-22 @ 19:34:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: