Sluta slarva!

På en stor anläggning där många kommer från olika ställen från början ser man en otrolig skillnad bland det man lärt sig.

Jag har alltid lärt mig att säkerhet kommer först och allt ska vara snyggt och prydligt!

Jag ser dagligen många misstag folk gör och jag försöker på bäst sätt hjälpa och förklara varför man bör göra på ett annorlunda sätt.

Gamla läran! Alla borde läsa boken "Hästhållning i praktiken" då och då, just för att repetera hur man hanterar hästar och hur stallet ska skötas. Gammalt, beprövat och det fungerar.

Sätt fast hästen när du mockar, om hästen står i boxen, ställ inte skottkärran som stoppkloss i boxdörren.

När du släpper in hästen i boxen. Gå in i boxen med hästen, vänd hästen mot boxdörren, knäpp loss hästen och hästen får först gå ifrån dig när DU bestämmer. Höll här om dagen på att bli översprungen av en häst som ägaren släppt lös tio meter från boxen och hästen travade i stallgången i full fart till boxen!

Låt inte hästen springa och flyga å fara runt dig när du tar in hästen. Du ska vara ledaren, visa att du bestämmer. Gör halt om hästen springer, hästen ska inte få gå framåt förrän DU vill att hästen ska gå framåt.
Kan inte ägaren hantera hästen på ett lugnt sätt till och från hagen, hur ska det då gå för de andra som kanske ska hantera hästen till och från hagen?

Sätt upp håret vid ridning och hantering, speciellt om man har långt hår. Det ser grymt ovårdat ut att rida med hår som spretar åt alla håll och kanter och det är ju en viss säkerhetsrisk också, om håret hamnar framför ögonen vid ett dåligt tillfälle.

Häng grepar åt rätt håll. Kommer en häst lös kan den ju slippa att få grepar instickandes i sig. Dessutom är det mindre risk att de ramlar ner om de hänger åt rätt håll än om de hänger med piggarna utåt.

Sadla och led hästen på rätt sida. Vad hände med det gamla vanliga vänstersidan? Det handlar om rutin. Hästarna blir mer säkra om man har en rutin i sin hantering.

Vid visning av häst vid hand - stå alltid framför hästen så du har bra koll om den skulle gå åt något håll, du har bättre och snabbare chans att hinna ändra det innan veterinären blir arg på dig. Samma här, led hästen på vänstra sidan - man leder ALLTID hästen på vänster sida om man inte har en annan anledning. I skritt - tyglarna i båda händerna. I trav lägger du tyglarna i handen närmast hästen. Innan du ska svänga saktar du av till skritt och vänder hästen från dig, INTE mot dig. Veterinären/domaren (utställning) är där för att kolla på hästen, inte på dig.

Ta bort grimmorna från grimskaften i spolspiltan/stallgången. Det är lätt hänt att man inte ser dem när man går förbi med en häst och vänder den för att ställa upp den just där, plötsligt kan hästen ha fått ner ett ben i grimman.

Ta ner alla sadelhängare
. Tänk om en häst springer in i dem, det kan gå illa. Samma sak om en person är lite ouppmärksam vid ett tillfälle och går rakt in i den, eller kanske till och med springer, risk att revben och liknande ryker.

Korta tyglar vid uppsittning och håll i manen. Håll inte längst ut på spännet när du ska sitta upp, går hästen iväg är det svårt att hejda hästen på ett enkelt sätt. Håll vänster hand i tyglarna och i manen när du sitter upp, absolut inte båda händerna i sadeln för då drar du hela sadeln mot dig när du sitter upp, tänk vilka onödiga belastningsskador i ryggen hästen kan få.

Man städar efter sig, på en gång. Sopa i gången, ta bort alla pluttar och höstrån från grepen du använt med mera, det gör att omgivningen alltid känns välkommen.

Knaka ALLTID när du ska in i ridhuset. Det går inte att bara slänga upp dörrarna, hästarna blir jätteosäkra efter några gånger och kommer alltid i fortsättningen att skygga för de dörrarna!

Folk har blivit för bekväma för att göra det de en gång lärt sig, utan gör det som är enklast.

Man vet hur man gör, men man orkar inte gör det som det ska göras, utan man bara gör det, på enklast och snabbaste sättet.
Rutin i hästhantering skapar säkerhet. Gör samma sak varje gång, sadla inte från olika sidor varje gång och så vidare, då ger du hästen en rutin och då känner den sig säker och risken för olyckor minskar.

Fyll gärna på med fler saker ni märkt brister på...

Kommentarer
Postat av: Moa

Bra att du tar upp det! Idag känns det som att folk har blivit lite slappa på den fronten, jag är inget undantag ;-)



En till säkerhetssak är ju att hålla sig till ridhusreglerna och att ha med sig mobil när man rider ut ensam.

2010-01-27 @ 09:27:00
URL: http://moastraning.blogg.se/
Postat av: Warnmark -bloggen för dig & din häst

Jätte bra saker. Tror att många slarvar med säkerheten bara för att "deras häst är så snäll och gör aldrig någonting", men allting kan hända. Jag försöker att tänka att ha på mig hjälm om jag tex tömkör men även i lastningen på den ena (haha där slarvar även jag, bör ha på båda två för säkerhetskull) då hon har varit svårtlastad. Min kompis hjälpte mig att lasta min gamla ponny (som för övrigt var snäll att lasta osv) och om hon inte hade haft hjälm då hade hon fått en rejäl hjärnskada då han puttade till henne så huvudet åkte in i väggen.. Inte roligt såntdär.. :/

2010-01-27 @ 09:57:37
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: Sara

Så sant som det är sagt. Tyvärr blir man både lat och bekväm och lite hemmablind så man hoppar över vissa saker. Dumt. Det är ju trots allt stora starka och ibland farliga djur vi har.

2010-01-27 @ 11:26:15
URL: http://landstylefarm.blogg.se/
Postat av: Anonym

Bra saker att ta upp och det är ju saker som är en självklarhet, iallafall för mig som håller på och jobbar med hästar nästan varje dag hos min tränare :p Det är ju också saker som man lär sig nästan redan från första början ^^

2010-01-27 @ 11:40:56
URL: http://petraebbesson.blogg.se/
Postat av: Sofie

Det du tog upp är saker som jag fått inprentat sen jag var liten. Att man följer detta är rent hästvett. Förstår inte att man inte lärt sig det från början.

Just det där med när man mockar, Är samma sak när någon borstar sin häst i boxen och har öppen dörr. Det är rent idiotiskt, som ska "träna" sin häst att stå still med öppen boxdörr, Sen smiter hästen ut i full fart när ägaren står och borstar svansen. Det finns tyvärr slarviga människor överallt..

2010-01-27 @ 11:58:51
URL: http://sbhorses.blogg.se/
Postat av: E. Bengtsson

Nu när man har unghäst så får man verkligen tänka på att göra rätt hela tiden, nyttigt tycker jag. :) Dock får jag göra rätt med den vuxna herren också, då han lätt kan bli stressad och nervös om det blir galet när man gör "på fel sätt" så att säga. Slarvar dock mycket med "han som kan"... :/



Bra inlägg!

2010-01-27 @ 13:05:20
URL: http://likeajoke.blogg.se/
Postat av: ASTRIDS TRÄNING - tävling i bloggen!

oj, jag är visst lite slarvig fast jag tycker jag är så duktig. dock tänker jag alltid på att det ska vara säkert. men bla så jag kortar inte tyglarna när jag sitter upp på min häst men däremot andras som jag inte känner.

2010-01-27 @ 15:09:42
URL: http://astridstraning.blogg.se/
Postat av: linnea

bra grundregler helt klart, men jag tycker ändå att känslan är det viktigaste. jag har alltid min häst lös i boxen när jag fixar iordning honom. i 3 års tid har han aldrig gått ur boxen utan att jag går före. stallet är ioförsig pyttelitet, däremot har jag oftast stalldörren öppen med. men då känner man hästen utan och innan med, vissa dagar stänger jag dörren ;)

2010-01-27 @ 15:49:38
URL: http://willspirit.blogg.se/
Postat av: Karoline

Jätte bra inlägg. Det finns så många som slarvar och låter sina saker ligga och drälla överallt. Jag hatar när folk lämnar ryktboxar och borstar framme och bara skiter i att ta bort efter sig. Jag tycker mig märka att stallägaren ofta skiter i vissa saker.

2010-01-27 @ 16:42:17
URL: http://karoline.eak.nu
Postat av: Ina

Amen!



Hästhållning i praktiken är typ bibeln.

2010-01-27 @ 17:08:15
URL: http://iinah.blogg.se/
Postat av: kajsa

en ridlärare på ridskolan som jag red på innan, smällde upp en dörr på en ny häst vi precis hade köpt in. så han blev rädd för att gå i alla hörnorna, och jag var den enda på ridskolan som gilla att rida han. gillar hästar med lite fart i sig. och vem om inte jag fick vänja han vid hörnorna. inte så kul när vi skulle hoppa barbacka, men allt gick iaf bra. men man tycker ju att en ridlärare speciellt han som är ''bäst'' ska kunna alla regler i ett stall

2010-08-22 @ 14:13:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: