Varning för stånds i hagen!

Stånds är en mycket giftig växt som finns i många beteshagar. Det gäller att ta bort dem så hästarna inte kommer åt dem alls.

"Stånds( Senecio jacobaea ) är en flerårig ört inom familjen korgblommiga växter. Stånds har flikiga blad, styva upprätta stjälkar som blir upp till en meter höga, och har talrika stjälkblad. Bladen är parflikiga och mörkgröna. Stånds blommar från juli till augusti med gula blommor med blomkorgarna tätt sittande i kvastlika samlingar i stjälktoppen. Korgarna har ett fåtal korta ytterholkfjäll, och är ganska korta och breda.

Stånds är giftig för hästar och ger dem leverskador. Den är giftig både färsk och i hö. När växten torkar försvinner den beska smaken och då är risken större att hästen äter den. Växten kan orsaka akuta dödsfall men det kan även ta flera månader innan symptom uppträder. Symptom: Hästen blir stel i bakdelen, vacklar omkring, pressar huvudet mot väggen eller marken och tappar aptiten. Tunnpälsade och känsliga hästar kan få brännskador bara av att rulla sig över den och även människor bör skydda händerna när de drar upp växten."

Källa Wikipedia



Bilden kan vara på en annan blomma än stånds, så ni vet.

Kommentarer
Postat av: Anonym

vi har någon gul blomma i hagen hemma och på sommarbetet , men den är gul men inte likadan vid de gröna bladen.

2010-07-11 @ 11:20:52
Postat av: Anonym

Jag tror bilder är på johannesört, stånds ser lite annorlunda ut... =)

2010-07-11 @ 13:11:24
Postat av: Moa

SV: Jag har två mycket intresserade spekulanter varav en är en lugn vuxenridskola i Vallentuna inte långt härifrån :-) Hon ska komma och titta imorgon. Så då vet jag mer!

2010-07-11 @ 14:05:57
URL: http://moastraning.blogg.se/
Postat av: MLI - TÄVLING I BLOGGEN

Hejsan! Jag har ett problem som jag önskar många skulle kunna tipsa mig om hur jag ska kunna få bort, inom hoppningen. Lägg gärna ett tips till mig så kanske det hjälper mig. Läs mer i bloggen.

Finns även tävlingar och annat lite smått och gott att läsa om!

Ha en bra dag. Mvh MLI

2010-07-11 @ 20:12:44
URL: http://mlidahlgren.blogg.se/
Postat av: Alida

Mmm jag vet har precis plockat o fyllt 15 krafftsäckar fulla! Man ska bränna upp dom, o plocka dom innnande slutar blomma för de är över 1000 frön på en växt, så de sprider sig som f*n. De växer extra mkt vid "sank" mark. Ragwart heter dom på engelska (o är väldigt vanliga här..som sagt)

2010-07-13 @ 00:39:48
URL: http://peplis.blogg.se/
Postat av: ina

tyckte jag såg en sån i hagen nu efter jag hade läst dedär :p bäst jag kollar lite närmare på den!

2010-07-14 @ 16:44:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: