Luvförbud

Jag läste en intressant text här om dagen...

Detta med luvförbud på tävlingar, att man inte får ha luva på sin tröja/jacka för att man kan fastna.
Har ni någonsin sett någon fastna med luvan någonstans under ridning?
Luvförbudet är bara här i Sverige, ingen annanstans.

Däremot är det ju inte tvång på att ha speciella stigbyglar som löser ut när ryttaren fastnar med foten. Det är mycket vanligare att det händer och det är det ingen som tänker på.

Bör man ändra lite? Att man måste ha stigbyglar som löser ut ifall man fastnar?


Kommentarer
Postat av: Ina

Tycker det är lite dumt detdär..

På skolan har vi förbud mot att rida med luva, men nästan ingen av hästarna har säkerhetsstigbyglar.. man kan ju tycka att det är större risk att foten fastnar där än att luvan skulle fastna i något inne i ridhuset...

2010-03-30 @ 11:20:55
URL: http://iinah.blogg.se/
Postat av: Emelie Åkvist

Hade inte en tanke på luvförbudet i söndags när jag var och hoppade Clear Round och hade min kingslandväst på mig, vilken har luva, men trodde väl för allt i världen inte att dom skulle påpeka det på en Träningshoppning...

2010-03-30 @ 12:55:32
URL: http://emakvist.blogg.se/
Postat av: Chris

Jag har inte sätt någon göra det. Anser att luvförbudet är bara rent trams.

2010-03-30 @ 14:16:45
Postat av: FRIDA VIKTORSSON - Det mesta mellan häst & hovf

Jag har nästan alltid luva på mig när jag rider :S

jag ser inte varför det skulle vara ett problem, skulle man liksom hänga sig i ett hinderstöd eller vad :S

2010-03-30 @ 16:30:38
URL: http://fridaviktorsson.blogg.se/
Postat av: Lina Renström - Tävling på bloggen!

Jag har alltid tyckt luv förbudet är helt puckat... :P Håller med det dära med stigbyglarna :)

2010-03-30 @ 16:36:21
URL: http://linastraningsdagbok.blogg.se/
Postat av: Agata

Jag kan inget annat än hålla med dig! Säkerhetsstigbyglar borde det bli tvång på, i alla fall i hoppningen med tanke på hur ofta ryttare ramlar av på tävling. Regeln om luvan är enligt mig bara löjlig. Skulle man nu råka fastna så illa att det blir farligt för ryttaren så går luvan säkert sönder, tyg klarar ju inte av hur mycket som helst. Ändringar i TR är mer än välkomna!

2010-03-30 @ 16:45:55
Postat av: Matilda

Har aldrig sett någon fastna med en luva jag heller. Däremot i stugbyglarna. HU. Det var en stoooor anledning att jag köpte soft upstigbyglarna. Det är min värsta mardröm att fastna när jag rider själv här hemma och ingen kan hjälpa mig. Att fastna överhuvudtaget är ju hemskt. Tack och lov har jag aldrig gjort det.

Tycker också att säkra stigbyglar borde gå före luvtröjor på ågot vis.

2010-03-30 @ 17:42:51
URL: http://showjumper.blogg.se/
Postat av: Emily

Det krävs ju rätt mycket för att lyckas fastna med en luva någonstans i ett ridhus haha i skogen där det finns träd så är väl risken större men tja.. säkerhetesstigbyglar är betydligt viktigare tycker jag än att inte få rida med luva x)

2010-03-31 @ 10:17:08
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: ellen

För mig är det en självklarhet att INTE rida med luva. Du kan som sagt fastna, det är inte direkt snyggt (undantag kingslandvästen dessvärre, den är snygg). I skogen är risken ännu större att du fastnar i en gren eller liknanade. På ridskolan där jag jobbar får barnen inte rida med luvtröja, måste ha långarmat vid hoppning, samt uppsatt hår. De handlar både som säkerhet och prydlighet. Även på klubbens träningar ( en av sveriges större klubbar) finns luvförbud på träning!

2010-04-01 @ 16:47:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: