Solskydd

Hästar som har ljusa pigment, speciellt vita och rosa partier på mulen är extra utsatta för att brännas av solen.
Helosan Sol är välanvänd i många stall, dock är det endast solskyddfaktor 8 på den.

Att rekommendera är faktiskt att nästan vilket solskydd som helst som är gjort för barn fungerar lika bra! Gärna så hög solskyddsfaktor som helst bör man ha.

Visste ni att solskyddet faktiskt verkar först någon timme efter man smörjt på det? Så egentligen bör man smörja på en gång på kvällen när man nattar hästen och sen en gång till när hästen släpps ut på morgonen eller när man tittar till hästen i hagen.



Helosan Sol
- med solskyddsfaktor 8, används som juversalva för kor.
- skyddar juvret mot solens brännande och uttorkande strålar.
- är även lämpligt som solskyddssalva för utsatta, ljusa och sparsamt prigmenterade hudpartier på andra djur.
300 gram. Kostar ca 150 kr.

Kommentarer
Postat av: Lina

Hej!

Läser din blogg vardagligen och den är grym!

Nu undrar jag vad du tycker om pessoa bettets verkan? Det har ju varit en debatt om hur det påverkar hästen och vad tycker du om det bettet?Tack för en superbra blogg! :)

2010-05-13 @ 09:57:13
Postat av: Lina

Har sån till mina rosa mular, men är omöjligt att få på det på ena hästen tyvärr

2010-05-13 @ 10:55:18
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Karin

CCS sollotion SPF 20 är att rekomendera. jag använder den på min hästar och en funkar kalas. :)

2010-05-13 @ 13:29:24
Postat av: Frida Elmlund - en hästmänniskas vardag

Min ponny bränner nästan alltid mulen, har använt denna men tycker den är helt värdelös.

2010-05-13 @ 18:10:27
URL: http://fridaelmlundare.blogg.se/
Postat av: Rebecka

jag har en blå tub från apoteket, riktig tjock seg kräm som sitter hela dagen, helt super :)

2010-05-14 @ 16:03:59
URL: http://rebeckawersten.blogg.se/
Postat av: Maria

Har fått höra att denna gör mer skada än nytta, den lägger sig som en hinna och blir väldigt varm och bränner huden under.

2010-08-24 @ 17:09:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: