Nya Liniment Blue

Jag har inte använt Liniment Blue på länge, ända sen det kom fram att det innehöll capsaicin, medlet en bunt ryttare åkte fast för i doping på OS förra året.
Sen nästan ett år tror jag det är har det kommit en förnyelse på linimentet så nu innehåller det inga dopingklassade medel.



Capsaicin är från chilifrukten och är väldigt stark på hästens ben. Det ökar blodgenomströmningen, men gör även huden väldigt känslig.
Att jämföra är att capsaicin finns i pepparspray och det är det som gör att det gör riktigt ont vid kontakt vid hud och ögon.

Kommentarer
Postat av: Sofia

Kul :D De är helt klart bäst, skönast.

2009-12-25 @ 19:34:20
URL: http://eliinsofiia.webblogg.se/
Postat av: Jenny

Har inte någonting blivit fel nu, capsaicin fungerar ju som smärtstillande, gör det verkligen hästen öm i huden? Jag har fått för mig att förbudet var för att det bedövar benen?



Blir man öm utav capsaicinet så borde det bero på känslig hud eller sår, men huden på en hästs ben borde väll vara rättså tålig? Att det svider i ögonen beror ju på att det är öppet.

Är som att hantera en chili-frukt, du känner inte av det på händerna (om du inte har sår) när du hackar den, men stoppar du händerna i ögonen innan du tvättar händerna svider det rejält...



Använder själv en liniment-liknande produkt i gel-format ifrån Veredus på ömma muskler på mig själv, är starkare smärtstillande än de tuber som finns receptfritt på apoteket.

2009-12-26 @ 18:21:56
URL: http://litenhast.blogspot.com/
Postat av: vickan

kanske inte hör hit egentligen men jag har hört att man kan åka fast för doping om hästen fått i sig "anti-bit" medel som man kan spraya på täcken. våran hagkompis äter täcken så jag skulle vilja prova men fick då höra det här. vet du nått om det? kanske är olika märken? det verkar så konstigt eftersom det nog är ganska vanligt att hästar råkar få i sig det.

2009-12-27 @ 00:20:26
Postat av: Louise

Vickan - Det beror nog helt på vad det man använder innehåller. Många flaskor med anti-bitmedel innehåller dopingklassade medel.

2009-12-27 @ 09:15:20
URL: http://reitsport.blogg.se/
Postat av: vickan

ok det står inget innehåll alls på våran flaska. har fått den så det kanske kom med någon text på en låda eller nått. tack!

2009-12-27 @ 15:31:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: