Läsarfrågor

Skriv om eksem, vad du har för erfarenheter och vad du rekommenderar m.m :D<3
Jag har inga som alls erfarenheter av eksem så kan tyvärr inte hjälpa dig med det. Någon annan kanske kan? Skriv en kommentar!

Får man tävla dressyr/hoppning på Novabett?
Alla bett som är tillåtna finns att se i TR på nätet som finns på Ridsports Förbundets hemsida.
Hoppning, stor häst är betslingen fri så där är den tillåten, däremot är jag osäker på om det är det eller inte hos ponny. Inga raka bett är tillåtna att tävla med i dressyr.

Har inte tänkt på det förut, men eftersom man ser det hela tiden även på toppryttare så har jag lite funderingar kring det! Många nosgrimmor hjälper ju till att hålla bettet på plats, så om man rider med mjuk hand och hästen inte gapar borde det väl vara okej med ett milt hävstångsbett med tungfrihet? Själv rider jag bara på tredelade tränsbett, men är nyfiken då många elitryttares hästar verkar må väldigt bra i munnen och i övrigt trots att de går med t.ex. aachen och pelham tillsammans (Roffe och Ninja, Svante och Caramell m.fl.).
Det är lite svårt att jämföra en hobbyryttare med en elitryttare. När man rider en GP-bana på 160 cm är det, för mig, i alla fall, självklart att man måste ha sån säkerhet hos sig själv och hästen att kunna få igenom en bra förhållning för att inte komma fel på ett hinder, så att de rider med mer ihopsnörade munnar än vad man bör är inget som gör mig upprörd.
Nosgrimmor finns på tränset för att stabilisera tränset och mycket lite bettet. Det är den engelska nosgrimman som gäller då. Remontsnosgrimmor är mer för att hjälpa unghästar. Aachennosgrimman uppkom då man ville rida med fast martingal, men ändå kunna hålla ihop hästens mun och det gick inte att göra med remontnosgrimman.
Pullarnosgrimman är gjord så att den håller ihop käkarna mer än andra nosgrimmor samtidigt som den inte påverkar luftvägarna. I terräng är det så att man vill hålla ihop hästens mun för att hindra eventuella frakturer i käken hos hästen vid omkullridning.

Skumrem - är det ej tillåtet att tävla med denna? :P
Jag ska vara helt ärlig och säga att jag inte har stenkoll på TR, men jag tror att det är tillåtet, bara att vissa överdomare är sämre på TR än andra! ;)

Finns det nått sätt att "träna" bort bukighet? Vet att det är av proteinbrist så jag ger lusern. Men utöver det? :)
Bra uträknad foderstat och motion!

Vill gärna vara med , men vad är en slogan?
Se inlägget här under!

Kommentarer
Postat av: Ina

novabetten är ej tillåtna i dressyr dels pga att man inte får ha raka bett men man får heller inte ha bett i böjliga material :) bra svarat om nosgrimmorna på hävstångsbetten :)

2010-04-22 @ 06:58:39
URL: http://iinah.blogg.se/
Postat av: Josefine

Jag har tidigare ridit mycket islandshästar och då fått lite koll på eksemgrejen. Det jag kan rekommendera är tjärolja på känsliga ställen (tex juver, insida ben, i mankammen där täcket tar slut osv. Och självklart ett trevligt täcke som passar hästen.



Annars är dessa produkter från apoteket bra:

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=225693

- Helosan sol om hästen tex har känslig mule med tunn hud som blir solbränd.



http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=225692

- Horsol för att förhindra att huden vid svansrot och mankam blir förtjockad och irriterad.

2010-04-22 @ 08:40:47
URL: http://matchesyoureyes.blogspot.com
Postat av: Moa

Jag är ganska erfaren vad det gäller eksem då min häst har det. :-) Gå in på min blogg när sommaren närmar sig.

2010-04-22 @ 09:14:18
URL: http://moastraning.blogg.se/
Postat av: Marie

Vi var på en föreläsning häromdagen om hästens matsmältningssystem. Eksem kan mycket väl bero på zinkbrist. Även problem med mugg, strålröta o andra hovproblem. Om du inte ger hinkvis med zinktillskott så kan du inte överdosera.

2010-04-22 @ 12:39:00
URL: http://flaret.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Är det sant att hästar frustar när dom är nöjda/tillfreds? :)

2010-04-22 @ 14:34:01
Postat av: Maria &Pearl på äventyr

Linnéa:

Har ingen aning om hur normala hästar beter sig, men min häst frustar/"hummar" mkt när man rider ut. Hon brukar även frusta när hon hoppat klart banan på tävling :P

Så antar att i mitt fall betyder det ialla fall att hon är nöjd/tillfreds ;)

2010-04-22 @ 16:26:14
URL: http://mariagustavsson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: