Läsarfrågor

Hej! Vad är skillnaden mellan ett pelham och ett babypelham? :D
Svar: Ett babypelham har kortare skänklar än ett vanligt pelham. På det sättet blir det mindre hävstång och blir så lite snällare.


Pessoa har ett trevligt babypelham, rakt med svängd mundel.

Nosnät - min häst är väldigt känslig elr liksom om man tar lite med tygeln så slår hon lite med huvet så undrar om de e nåt för mig ?
Svar: Nej, det tror jag inte. Låter mer som din häst är väldigt känslig i munnen. Är hon kollad i munnen av en duktig veterinär så hon inte har sår eller vassa kanter? Något som ger ett obehag när du tar kontakt?
Hur sitter bettet? Är det lagom långt/kort? Ett förlångt tvådelat slår upp i gommen vid en förhållning och ett för långt tredelat nyper hästen i lanerna. Prova ett snällare bett, rakt något svängt tränsbett eller ett Nova bett.

Skulle så gärna vilja gå en tappskokurs. Har letat massa på internet men det verkar som om alla går genom naturbruksgymnasium och liknande. Vet du hur man hittar någon sån utbildning?

Enklast tror jag är att fråga din hovslagare, han/hon bör veta närmaste stället du kan fixa det genom, kanske även via just din hovslagare också!

Hur räknar du ut foderstat? Tips på någon bra bok eller hemsida kanske?
Det verkar som om min häst blir lite nervig på havre nämligen, vad tycker du jag kan ha istället? korn?

Jag använder mig av Hippocampus foderstatsuträkning, med en nypa salt att det inte funkar 100%igt på alla hästar, man brukar säga +-10% beroende på häst.
Har du en höanalys på höt hästen äter? Utgå från den. Har man riktigt bra hö kan man ha tur att hästen inte behöver äta kraftfoder alls, utan då bara komplettera med mineraler.

Hur gör du med småsår? Om hästen har något mindre sår på tex benet från hagen?
Kollar oftast hur allvarligt det ser ut. Oftast är det bara att pälsen är borta och då brukar jag bara tvätta rent och smörja på med något mjukgörande.

Tips på att förebygga mugg? Någon salva att stryka på ibland eller "bara" hålla rent.. Ibland är hästarna lite skorviga där tycker jag, ska man pilla bort det eller låta det vara?
ProbaVet och NeoDerma är supersalvor för mugg tycker jag. Bra att ha någon av dem hemma! Jag har tyvärr en förmåga att pilla bort allt, men än så länge har jag inte märkt något negativt av det. De brukar oftast ramla av när jag smörjer in någon salva på dem, man måste verkligen massera in salvor i huden, annars ligger det bara på utsidan och inte gör någon nytta.

Vad har du för erfarenheter av Flippanbettet?
Ridit på det någon gång, tyckte inte det var någon skillnad mot ett kimblewick, men det är ju skillnad från häst till häst.

Skulle inte du kunna skriva ett inlägg om hur man på bästa sätt sätter igång en häst efter 1års vila p.g.a skada, hur man ska göra vad man ska tänka på osv :)
Bäst är att diskutera det med sin veterinär. Men det gamla klassiska, låt det ta tid och gå lååångsamt framåt.

Har du nån teori varför så många använder pessoa bett när de inte är bra för hästen?
Okunskap.

Du har skrivit om hötester, alltså när man kollar hur mycket näringsämnen höt innehåller. Men hur vet man efter det hur mycket hästen behöver? Alltså vilka halter som hör ska ligga på?
Det beror på vad det är för hästar man har. Hippocampus är en sida du kan få hjälp att räkna ut en vettig foderstat.

Hur hade du gjort med din åring om du skulle haft den på lösdrift mat, hantering osv :)
Oj, jag har aldrig haft en så pass ung häst så känner mig inte mogen att svara på det! :)

Vad tycker du om ridtravare?
Inget speciellt. Ridit några, kallbloden tycker jag bättre om än varmblodstravarna om jag måste välja ridmässigt. Oftast svåra hästar som hamnar i fel händer.

Varför är du "anonym"?
Jag är inte särskilt anonym tycker jag, jag har bara inte tagit upp så mycket om mig eller hästen, detta för att det inte är en blogg om det. Många andra bloggar handlar om ryttarens träning och tävling med sin häst, nästintill alla hästbloggar handlar om det kan jag tycka. Jag vill ha något annorlunda som inte är så och det är många som skriver och säger att det är kul att jag inte har en blogg som är en i mängden så jag kommer fortsätta ha det så. :)
Har fått kommentarer om att jag aldrig visar bilder på hästen eller min utrustning. Jag kan säga att det ligger en hel del bilder uppe på det, bara att jag specifikt inte skrivit just vad det är. ;)

Favoritmärken?:)
Pikeur är favoriten bland ridbyxor. Kingslands jackor gillar jag, även deras strumpor som jag nästan bara använder (har nog slängt alla andra från andra märken). JW saker gillar jag rent allmänt, har flera schabrak därifrån. Equiline och Eskadron. Oj, hur många får man välja? :D

Kommentarer
Postat av: Anna

Bra mot allt som har med hud och tagel "MJ´s hästalva":

http://www.hastohalsa.se/forsalj.html



Ang mugg så pilla bort, tvätta och lägg på salva. Massera inte det kan skada frisk hud.

2010-08-28 @ 13:51:32
Postat av: caroline

SV jasså? vad sjukt, som sagt hon gick lite för långt...

2010-08-31 @ 10:48:50
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: