Olika strömaterial

Strö är något alla använder sig av, på något sätt. Alla använder olika och argumenterar för och emot om vilka som är bra. Jag har försökt sammanställa de jag provat med för och nackdelar. Jag har inte provat halmpellets eller pappersströ, men tar med de för att få det komplett.

Ni är mycket välkomna att fylla i + och - med varje strömaterial.


Kutterspån
+ Ljust
+ Fräscht
+ Bra uppsugningsförmåga

- Dyrt i längden, ingen som vill ha hand om det efter, måste betala för att någon ska ta hand om det
- Tungt att mocka
- Går åt mycket spån, man mockar alltid ut ganska mycket
- Har man inte bädd måste man vända upp och ner på iprincip allt när man mockar

Torv
+ Lättmockat när man lärt sig hur man mockar i torv, ser skillnad på pluttar och inte pluttar
+ Går åt lite strö när man mockar
+ Folk kan om man ha tur betala för att få ta hand om gödselstacken
+ Binder ammoniaklukten bra
+ Lätt att göra och ha bädd med torv

- Känns mer smutsigt än annat strö
- Mörkt
- Får en annan lukt än andra strömaterial
- Fryser väldigt lätt på vintern då det innehåller hög fukthalt så behöver hållas inomhus minst ett dygn innan det ska torvas

Torvmix
+ Ljusare än torven tack vare spånet
+ Det bästa av både torv och spån

- Fryser lätt, dock inte lika mycket som bara torv


Halm
+ Hästen har alltid något att tugga på

- Går åt mycket halm varje dag
- Jobbigt att mocka
- Gödselstacken fylls snabbare än med andra strömaterial


Råspån
+ Ljust
+ Ofta gratis från sågverk

- Innehåller ofta terpentin
- Ofta lite bökigt att mocka


Halmpellets
+ Billigare i längden om man gör bädd
+ Funkar bra på "stökiga" hästar

- Dyrt
- Dammar mycket


Pappersströ
+ Dammar ingenting

- Dyrt

Kommentarer
Postat av: frida

På våran ridskola har dom en egen papparsrivare och får tidningar gratis från folk. En nackdel är att det blir väldigt hårt att ligga på iom att det sjunker ihop så mkt. Själv har vi råspån då vi redan har det hemma till korna. Ganska dammigt när man just kört in ett lass men när det legat ett tag blir det väldigt mjukt och flyttar sig inte så lätt. :)

2010-08-18 @ 10:35:55
URL: http://seriouslyfrida.blogg.se/
Postat av: Lina

- Med torv: ALLT blir brunsvart. Häst, stall, täcken, nattlindor. Hela mitt stall fick ett tunnt svart lager :-S



+ Med halm: Billigt :P Många hästar trivs med att pilla i det, det är lugnande.



+ Med pappersströ: Lättmockat!! Skiten syns ju jättebra och pappret klupas ihop av kisset. Blir inte tungt heller, men om hästen sovit på en kissfläck så kan den liksom fastna i golvet lite :P



- Med pappersströ: Det hamnar ÖVERALLT! Stallgång, vattenhink, gårdsplan, hage, badrum...



Jag har testat på det mesta, gillar halm bäst och spån är en god tvåa, med minus för priset.

2010-08-18 @ 11:06:05
URL: http://equilina.se
Postat av: LOUISE SJÖGREN - Westernryttare som satsar mot eliten!

Bra inlägg. Vi har provat det mesta. För tillfället har vi kutterspån. Det är fräscht. Även om det tar lite längre tid att mocka i det så är det värt det, för det luktar minst tycker jag.

2010-08-18 @ 11:30:03
URL: http://westernlollo.blogg.se/
Postat av: Emily

Jag tycker råspån är väldigt lättmockat haha likaså kuttter. Vi har kutter hemma just för att det är smidigt att förvara när det är i plastbalar och ljust & fint. Lätt att mocka och fritt från damm osv då jag har en häst som är dammkänslig, han skulle nog ex inte tåla halm eftersom det är som hö ;) Tycker inte det går åt så mycket spån när man mockar i kutter heller, fast kan bero på att jag har en väldigt "rumsren" häst haha :)

2010-08-18 @ 11:49:13
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Maria & Pearl på äventyr

halm! :D

2010-08-18 @ 12:14:30
URL: http://mariagustavsson.blogspot.com
Postat av: my

Har några till plus på halmsidan! :)



+ Mjukast, hästar som står på halm sover 4 gånger mer än de som står på spån eller torv!

+ Går snabbt att mocka



Och ett minus på pappersströ:



-Om det börjar blåsa vid gödselstacken flyger det papper ÖVERALLT

2010-08-18 @ 12:46:31
URL: http://myalfredo.blogg.se/
Postat av: Mina

Suveränt inlägg, älskar din blogg! :) Själv har jag kutterspån, mest p.g.a. att det är så just, har haft torv men det fick det att kännas väldigt mörkt i stallet.

2010-08-18 @ 13:30:33
URL: http://minacoxner.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Halm, billigt! Lätt att fö bönder att ta hand om o väldigt lättmockat ;)

2010-08-18 @ 13:46:20
URL: http://rebeckawersten.blogg.se/
Postat av: Anna

Halmpellets ska vi testa i höst men har bara hört positivt. Riktvärdena på åtgång på hemsidorna är väl tilltagit. Blir en 1/3 billigare enligt tabeller.

Råspån tycker jag har varit bäst om den får ligga till sig innan användning. Torv dammar om den inte vattnas men är helt ok. Kutter och halm är odrygt tyvärr. Halmen tycker jag kräver en bädd (kalk och spån som grund) för att minimera lukt.

Bra med debatten om vad som händer efter vi släpat ut "mockekärran" till gödselstaden...

2010-08-18 @ 14:38:27
Postat av: sanna

- med torv: det blir damm överallt! vattenkoppen får jag tvätta mist tre ggr/dag om den ska gå att använda:S



+ med råspån, lätt att mocka!:D

2010-08-18 @ 14:40:11
URL: http://sannaaaaolsson.blogg.se/
Postat av: Elin

Vad är det som gör att terpentin är -? är det farligt eller vadå?

2010-08-18 @ 15:58:42
Postat av: Anonym

Glöm inte det bästa med torven: dammet sätter sig inte i hästens luftrör! Det är ju ett minus med torvmixen för där har du dammet från spånet som inte är bra.



Sedan ska man inte ha bränsletorv som många strör med bara för att det är billigare. Det är inte gjort för att strö i stall så då får man ett stort lager med mörkt damm på allting.



Ett annat plus är att en permanentbädd värmer på vintern :)

2010-08-18 @ 18:40:11
Postat av: Umeå

Här i norra sverige används till minst 90% spån. Själv har jag dammfritt kutterspån, betalar ca 300/månad till 2 hästar, mockar på 5 min/häst. Och då har jag ett 15 cm tjockt lager som de kan ligga skönt på! Skulle aldrig byta mot något annat!

2010-08-18 @ 19:48:22
Postat av: Alma

Vad är terpentin för något? :) Är det farligt?

2010-08-18 @ 21:48:04
Postat av: Yasmine

Spån vinner. Tycker inte att det går åt mycket strö, inte när man har bädd i alla fall. Problemet är väl kanske när man har eget stall och som du säger, har svårt att bli av med gödselstacken. Då skulle jag nog ha torv, med bra förvaringsmöjlighet på vintern! ;)

2010-08-19 @ 12:00:01
URL: http://yasminesriddagbok.wordpress.com
Postat av: Matilda

Torv:



- Binder inte alls amoniaklukten!

- Svårt att få bädd på om man har en orolig häst.



+ Max 5 minuter att mocka.

+ Dammar inte.

* Stannar kvar i boxen och åker inte ut i stallgången som t.ex halm brukar göra.

2010-08-19 @ 12:04:28
URL: http://Swarsis.wordpress.com
Postat av: jennifer

min häst står på halm, tycker det är väldigt lättmockat faktiskt ;p

2010-08-19 @ 23:51:34
URL: http://jenniferbergstrom.blogg.se/
Postat av: Tina - En blogg om mina dagar med hästarna

Ett + till på Halm: Det är värmande på vintrarna och om hästarna är fuktiga och dom ligger ner torkar dom upp bra.



Jag har alltid haft halm och tycker det är väldigt simpelt att mocka :)

Men tror det är en vanesak..

2010-08-20 @ 22:01:59
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: Erika

UNdrar lite över dammet från torv. I somras när det var torrt så fick både mitt extra barn asmaanfall i samband med att hon var i stallet och min hosthäst fick mera probelm när hon var i närheten av torven. Jag har nu gått över helt på halm igen.

ÄR det flera som har liknade problem? Är det någon som vet mer aom hur torvdammet ser ut och vilka egenskaper de har?

tack för en bra gemförelse

Erika

2010-09-14 @ 11:47:10
Postat av: Victoria

Är råspån det spånet som välldigt sönderdelat? För det spånet gillar jag (det sönderdelade) för det är JÄTTElätt att mocka i det :)

2010-09-26 @ 08:01:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: