Fodra efter höanalys

Måste börja med att skriva att jag inte är bra på foder, så om jag skriver fel får ni gärna rätta mig!

Tyvärr är det allt för många som faktiskt fodrar fel. Allt för lite grovfoder och istället för mycket kraftfoder.

Grovfoder är hästens basföda, gräs, hö, hösilage.
Kraftfoder är komplement till grovfodrets brister.

Basen till att kunna göra en bra, uträknad foderstat är att ha en höanalys där man skickar in delar av höet i ett brev till ett labb som kollar upp det och tillbaka får man en lista med de värden höet innehåller. Det gällde för just det höet man skickade in och värderna kan skilja en del på höet från samma vall, beroende på vart det är på vallen, kan vara bra på ett ställe och lite sämre 100 meter bort så lite får man ha i tanken att det kan skilja på höet.

På analysen står:
Torrsubstans - Hur torr höet är. Ju högre tal desto torrare är det. Ett hösilage ligger under 84% och ett hö har en torrsubstans 84% eller högre. Är det ett hösilage med torrsubstans 84% räknas det som hö.
Smältbart råprotein - Proteinet höet innehållet. Här är det olika vad man behöver till de hästar man fodrar, men generellt vill man ha ett högt tal. Har man ett lågt värde måste man komplettera hästens behov med till exempel lusern.
Energi - Samma som proteinet, beror helt på vad man har för hästar hur man vill att värdet ska vara. Oftast vill man ha ett hö med högre protein och lägre energi för att hästarna ska kunna äta många kilo hö. Har man ett högt energiinnehåll i grovfodret är det många som blandar ut det med halm för att få en mer balanserad tuggtid för hästen. Ger man mycket hö som innehåller mycket energi sätter det sig snabbt på hästarna och de blir rundare och rundare.
Kalcium, fosfor och magnesium - Viktigt för hästarna. Är det brist på det i höet finns det rena tillskott.
Selen - I Sverige är det iprincip överallt selenfattig mark och därför är det många som tillsätter selen i fodret. E-vitamin brukar räcka då det har en del selen i. Annars finns Tokosel på Apoteket. Det är rent selentillskott och ges en gång i veckan i fodret.

När man har höanalysen framför sig är det enklast att använda ett foderstatsprogram, till exempel Hippocampus, där du fyller i alla höets värden och då får du det uträknat om du måste tillsätta något i foderstaten.

Krafft är ett foderföretag med många olika sorters foder, det finns Grund (basfodret alla hästar kan gå på), Groov (unghästar och avelsston) och Sport (för tävlingshästar) som vanligt kraftfoder. Mitt tips - SKIT I VAD FODRET HETER, kolla innehållet istället! Du kan ha en tävlingshäst och väljer då genom namnet fodret som heter SPORT, men istället kanske din häst behöver GROOV eller liknande.
Använder du Kraffts produkter hittar du i deras katalog, även på deras hemsida värderna varje foder innehåller, så det är enkelt att fylla i på Hippocampus.

Allt kanske inte stämmer på Hippocampus, man får prova sig fram och tillbaka och ändra antal kg hästen får av något foder och kanske byta det till något annat. Men att tänka på - kolla hästen. Blir hästen tunn så är det ju självklart att man får bortse från den uträknade foderstaten och ge hästen mer grovfoder!


Så här kan en höanalys se ut.




Hö, hösilage och halm.


Kommentarer
Postat av: Hanna

Vad ger du din häst?

2010-02-06 @ 15:53:08
Postat av: Hanna

Bra skrivet oxå! Läsvärt!

2010-02-06 @ 15:54:24
Postat av: Louise

Hanna - Jag kan skriva ett inlägg om det!

2010-02-06 @ 16:00:57
URL: http://reitsport.blogg.se/
Postat av: Hanna

Okeej!!

2010-02-06 @ 19:30:14
Postat av: Maja

Jag är bra på foderstater, haha, så jag skulle vilja göra några enstaka korrigeringar av din text om det är ok :)

1. Man undviker det där problemet med att en vall har olika näringsvärden på olika ställen på fältet genom att ta ett tvärsnitt på det grovfoder man vill analysera. Ett tvärsnitt innebär att man tar små prover till exempel tvärs över fältet och samlar ihop det till ett och samma större prov för att få ett mer rättvist och jämt värde på grovfodret.



2. Det framgår inte i en analys om grovfodret innehåller selen eftersom Sveriges marker, som du säger, är extremt selenfattiga nu för tiden. Om en häst inte får något annat än grovfoder behöver den garanterat tillskott av selen. Det är ett livsviktigt ämne, och hästarna kan inte bygga muskler ordentligt om den har selenbrist. Dock får man under inga omständigheter överdosera av detta näringsämne då det kan leda till selenförgiftning som i många fall leder till död för hästen.

Det krävs som tur är en väldigt kraftig överdosering för att det ska gå så långt (30ggr det dagliga näringsbehovet).



3. Det bör också nämnas att proteininnehållet för vara omkring 6 (helt exakt 6)ggr större än energibehovet för att grovfodret inte ska behöva kompletteras med ett kraftfoder - men när man börjar komma in på detta börjar det bli komplicerat ;)



Annars gillar jag verkligen att du tar upp det här!

Det är alldeles för många som fodrar på känsla och alldeles för många hästar som inte får sina näringsbehov uppfyllda :(



//Maja



2010-02-06 @ 19:59:05
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: Maja

Sv; Jag har fått förklara det på flera bloggar nu, jag kanske ska ta och skaffa en "foderlära"-kategori på min blogg och försöka förklara den en gång för alla, haha!

Det är nämligen supersvårt att förklara det här med kvoterna i bara ett litet kommentatorsfält eller inlägg - det tog mig tre års foderlära att lära mig allt jag kan om foder, och jag är inte fullärd ;)

Men jag ska försöka;

Kvoterna som man BASERAR HELA foderstatsberäknandet på är de mellan energi/protein & Ca/P (Kalcium/fosfor). Kvoten mellan energi/protein (alltså det tal man får fram när man delar proteinvärdet med energivärdet) strävar man alltid efter att få till 6 - eftersom man i alla foderstater utgår ifrån att hästens behov av protein är 6 ggr större än hästens behov av energi. Det är svårt att förklara och svårt att förstå om man inte är öga mot öga, men min häst har till exempel enerigbehov 110 och proteinbehov 660, förstår du?

Sedan måste man ibland lägga på eller ta bort omkring 10% beroende på vad hästen är för individ. Men häst behöver till exempel 10% extra eftersom hon är en svårfödd individ och flera ponnyer i vårt stall får man istället dra bort 10% på eftersom de är lättfödda. Är du med?

Precis samma sak tillämpas vad det gäller Ca/p-kvoten, fast den ska vara 1.4 istället för 6. Alltså ska Kalciumvärdet vara 1.4 ggr högre än fosforvärdet i foderstaten.



Det är dessa kvoter man använder när man letar efter det ultimata komplementet (kraftfodret) till sitt grovfoder. Det gör oftast dessa utfodringsprogram som du talar om automatiskt, men det är ändå bra att veta.

För har man till exempel en energi/protein-kvot på sitt hösilage som är lägre än 6, så kommer man behöva ett komplementsfoder med en kvot som motsvarar det värdet fast ÖVER 6 istället. Det lät komplicerat. Men i ett sådant fall måste alltså komplemetsfodret en kvot ÖVER 6 - så att dessa foders TOTALA kvot blir 6.



Visst är det jätteknepigt!?

Jag tyckte att det var döden innan jag fattade det! Men tillslut gick jag ut med MVG ändå, så ser du ut som ett frågetecken efter att du läst min text är det bara att höra av sig igen, om det är viktigt för dig att förstå (jag tror nämligen inte att du MÅSTE förstå det här med kvoterna för att räkna ut en foderstat i ett foderstatsprogram - tur va?). :D



PUST! Nu har jag skrivit mycket, haha!

Som sagt, hör av dig om du vill att jag förklarar mer :)

2010-02-06 @ 20:44:54
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: ellen

Mitt enda superbra tips, fodra med ögat.

2010-02-07 @ 04:25:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: