Sy knoppar

Jag har i många år använt de vanliga gummisnoddarna men tyckte resultatet blev varierande från gång till gång och gummisnoddarna hann alltid bli gamla, torka ut och gå sönder varje gång man skulle fästa dem.
Då började jag sy knopparna istället! Visst, även det tar ett tag innan man lär sig. Jag knoppar med gummisnodd elva knoppar på tio minuter och syr samma antal på runt femton minuter.

Många använder björntråd eller liknande, Jag har fått tipset från Tyskland att istället använda garn!
Enklare att få tag på, mycket billigare, finns i massa färger och framförallt enklare att använda när man vill ha bort knopparna, bara dra ett ryck i knoppen så lossnar garnet.

Nu måste jag be om ursäkt för min flickas ojämna man, men ni får stå ut med det! Ska fota när jag syr en vit man så ni får bättre bilder!


1. Börja att dela upp manen i lika stora delar, gör benorna raka med hjälp av mankammen.


2. Fläta varje tofs HÅRT, fäst med gummisnodd och vik in toppen så inget spretar ut.


Du kan även göra en fläta och sen snurra tråden runt för att fästa den. Jag snurrar garntråden några varv runt flätan för att göra den extra hållbar.


3. Efter att ha snurrat några varv sticker jag ner nålen längst ner på flätan, uppifrån och ner.




4. Sen lyfter jag på flätan och sticker in nålen i början på flätan, på undersidan och drar ihop det hela. Syr sen några gånger upp och ner för att fästa.


5. Efter det trycker jag hela nålen igenom flätan så den kommer ut i botten.

Efter det gör jag om proceduren steg 4 med att fästa allt och sen är det bara att klippa av garnet som blev över!
Jag censurerar slutresultatet, det vart köttbulle-knoppar.

Många använder de nya silikonsnoddarna. Jag ska försöka få tag på dem lite billigare än vad jag hittat dem för så gör jag en utvärdering!

Kommentarer
Postat av: Astrid

SV: ja precis, har ju haft canon innan också.. svårt val..;)

2009-10-30 @ 10:01:06
URL: http://astridstraning.blogg.se/
Postat av: Julia

Fifigt! själv använder jag silikonsnoddarna. Helt fantastiska förutom att man "måste" spara dem när man ska knoppa av då jag vanligtvis slänger snoddarna. Dessa vill jag inte slänga, är för snål för det ;D

2009-11-02 @ 14:43:55
URL: http://juliaosterlen.webblogg.se/
Postat av: Hilda

Så fina knoppar :) själv är jag usel på att knoppa. Ska testa "ditt sätt" nästa gång :)

2009-12-08 @ 23:14:44
URL: http://hildawihlmark.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: