Bestraffning

På tävling missbrukas sporrar och spön för mycket!

Nästan alla som rider är hobbyryttare, amatörer och vad ni nu vill kalla det. För att få kalla sig proffs anser jag att man har hästarna som jobb och har meriter upp på elitnivå.

På högre nivå förekommer det att ryttarna medvetet lägger sin häst lite nära ett hinder på framridningen för att den ska slå i och få en "aha, kom ihåg frambenen!". När någon av proffsen gör det skrivs det vilt och kallas för barrering, djurplågeri och vad det nu kan vara.
Många hobbyryttare, ryttare på lägre nivå har ofta bristande ridning och lägger sina hästar nära och långt ifrån hindren. Ingen säger något om detta? Det är ju värre, för ryttaren har inte koll på avsprångspunkten och inte kan hjälpa hästen att få ett så bra hopp som möjligt - det kan gå riktigt riktigt illa.
I klasser på 130 och högre måste man som ryttare ha lärt sig att hitta dessa avsprångspunkter och hjälpa hästen, annars lär man krascha in i något hinder.
Lägre höjder på hindren klarar många hästar av att taxera själv, det är snälla hästar som låter ryttaren hänga och skumpa på ryggen och ändå hoppa felfritt trots att ryttarna rider kasst.

På högre höjder är det betydligt vanligare med rivningar än stopp. På lägre nivå är det tvärtom, där är det nästan vanligare att en häst stannar än river.

Startsignal ges, ryttaren sågar lite på hästen när den skrittar, sätter sig och trycker in sporrarna i sidan på hästen, gärna den yttre skänkeln medvetet för långt bak för att fatta galopp. Rider över startlinjen och mot första hindret kommer de lite för nära. Ryttaren hänger inte riktigt med i landningen och drar hästen i munnen, en skump i ryggen får hästen även i första galoppsprånget. Hästen ökar farten lite, ryttaren drar i tyglarna men märker sen att distansen är lite fel och driver på hästen som hoppar en bra bit före hindret. Även här hamnar ryttaren efter och drar i tyglarna och hästen får ett häftigt ryck i munnen. Ryttaren försöker i första galoppsprånget efter att samla sig och korta tyglarna som h*n tappat över föregående hindret.
På tredje hindret stannar hästen, ryttaren drämmer då till hästen flertalet gånger med spöt på rumpan och trycker in sporrarna i magen på hästen.
Hästen valde att inte hoppa på tredje hindret, för vid de två tidigare sprången hade hästen fått en duns i ryggen och smärta i munnen efter att ryttaren ryckt i tyglarna när h*n tappade balansen.
Varför bestraffar h*n sin häst för? Okunskap!

Ofta när en häst stannar kommer den helt fel på hindret och en klok häst stannar i detta läget. Inte fan ska hästen ha en bestraffning för det? Strunta i det och rid bara på hindret på nytt eller ge en klapp på halsen (på rätt sätt, inte som en belöning för att den stannade) för att säga att det är bra att hästen redde ut det genom att stanna och sen rida bort och an mot hindret igen.
En häst som stannar och har fått stryk kommer alltid ha det med sig. De stressar bara upp sig!

Sen förstår jag inte detta med att folk slår hästen vid hindret? Hindret ska inte förknippas med något obehagligt! I så fall ska detta ske i anridningen mot hindret, som en drivande hjälp.

TR Hoppning, Mom 354 h - Uteslutning - om ryttare på banan gör sig skyldig till nån form av olämplig bestraffning eller i övrigt uppträder olämpligt. Ritten ska i detta fall omedelbart avbrytas. Beslutet kan inte överklagas.
En punkt i Tävlingsreglementet som bör börja användas oftare!
Vissa domare är bra och andra mycket sämre på att under pågående ritt där ryttaren använder spöet för mycket ropa ut i högtalarna "Var försiktig med spöt!".

Fortsättning ur TR...
Spö eller piska får inte användas som bestraffning utan endast som anvisning. Hårda slag är en form av olämplig bestraffning. Ridning med uppvinklat spö eller s.k. rundslag är förbjudet och medför avstängning. Vid olydnad får hästen göras uppmärksam genom ett lätt slag på bogen eller bakom sadeln. Spöet ska i så fall användas i omedelbar anslutning till olydnaden.




Självklart finns det även lika många ryttare som föregår med gott exempel genom mycket trevlig ridning och hantering av sina hästar på tävlingsbanan. Där hästarna ställs först och inte prisrosetterna.

Och tyvärr finns det ju även ryttare som rider kasst på högre nivå.

Hittade en sida i en gammal Ridsport Special:
Hästen ska värnas - med respekt och kärlek. Det betyder att uppträda korrekt och sportsligt mot sin häst eller ponny under tävling. Domare och överdomare vill vända en trend där spö, sporrar och bryska tygeltag allt för ofta förekommer på hoppbanorna. Det gäller att sprida kunskap. Ju mer vi kan, desto lättare blir det att undvika att göra fel.
Jag minns ett samtal, för sådär åtta-tio år  sedan, med en stor tränare i Falsterbo. Han ville veta hur sporten skulle förebygga påhopp och oetiskt utnyttjande av djuren för tävlingsändamål. Frågan kom på tal om att förbjuda spö och sporrar. Men ännu viktigaare är det att utbilda de yngsta ryttarna att förstå hur hjälpmedeln ska användas. Det är ett ansvar som ligger på både föräldrar och tränare och - inte minst - på våra idoler i de olika grenarna.
En god vän påpekade en gång att ryttaren alltid är smartare än hästen. "Använd din hjärna för att överlista hästen i stället för att ta till spöet. Då kommer du längre."
Bevisen finns fortfarande  i Gula Ridhuset på Strömsholm. Varje dag kan eleveer och lärare läsa Ehrenstrals ord: "Där våldet tar vid tar konsten slut".

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det du inte tänker på är att man inte kan börja med att rida på elitnivå, första gången man sitter på en häst blir det inget trevligt samspel mellan häst och ryttare och man har inte hästen mellan hand och skänkel. Någon gång är det då dags för första tävlingen, men då har man antagligen en snäll ponny, men man är nervös och man har aldrig gjort det förut. Så man stressar och kanske inte rider banan på ett bra sätt. Kanske drar hästen i munnen för att man inte hänger med i något språng. Men det är första gången.

Självklart ska det inte accepteras när ryttare rider på 130 eller högre nivå, då tycker jag absolut som du att man bör ha lärt sig hur man lägger sin häst på hindret och absolut hur man följer den genom hindret utan att slita den i munnen när den landar.

Håller även med dig på sporrar- och spöpunkten, domare är för dåliga på att säga till när de missbrukas.

2010-08-25 @ 08:54:40
Postat av: Louise

Svar på ovan - Självklart har jag förstående för att det är svårt första gången, vet själv hur det var de första gångerna man kom lite högre.

Inlägget uppkom efter att ha varit på tävling i helgen och sett folk man sett rida i samma klasser några år som betedde sig otroligt fult mot sina hästar.

Som en tjej, hon saknar verkligen en bra grundsits. Stolsits, framåtlutat överliv - hästen har allt på framdelen. Red otroligt slarvigt, försökte göra någon form av omhoppningssväng i grunden, hästen visste inte vart den skulle, vinglade åt vänster och sen åt höger och helt plötsligt kom det ett hinder framför mulen på den. Då stannar hästen och ryttaren slår hästen. Den stackars hästen som klokt stannade istället för att försöka hoppa oxern på 130 cm när den själv var obalanserad och ryttaren satt på sniskan.

2010-08-25 @ 09:13:55
URL: http://reitsport.blogg.se/
Postat av: Linnea

Känner igen det där.. Hemskt!

2010-08-25 @ 09:34:24
Postat av: Yasmine

Jag håller med. Tycker att det är överlag för dålig nivå på ryttarna som tävlar, det är tack vare tappra hästar som många ändå kommer runt felfritt, inte tack vare god ridning. Inför kval till högre klasser med stilbedömning!

2010-08-25 @ 09:50:55
URL: http://yasminesriddagbok.wordpress.com
Postat av: Rebecka

håller med!

Själv är jag verkligen ingen duktig ryttare, med Santos tycker jag det är svårt att se avstånden. När jag tycker det är bra tycker han det blir för nära osv. Men har jag bara bra galop löser han det själv, jag har ju inga högre mål än 110 o då är det viktigaste att kunna reglera galoppen fram o tillbaka, inte komma exakt rätt varje språng. Slå mina hästar skulle jag aldrig göra, ibland kan jag tippa Pluto på bogen när jag känner att hans focus är på ngt helt annat ställe än att hoppa ordentligt, men absolut inte slå.

Många stopp beror heklt på ryttaren så är det ngn som borde få pisk är det den som satt hästen i skiten.

2010-08-25 @ 11:55:00
URL: http://rebeckawersten.blogg.se/
Postat av: Karoline

väldigt bra skrivet!!!

2010-08-25 @ 13:02:28
URL: http://karolinesliv.wordpress.com
Postat av: Emily

Mycket bra inlägg måste jag säga! Och det är som jag har sagt så länge som ändå är dressyrryttare men tittar ofta på hoppning och jag tycker det är alldeles för lite stilryttare tillochmed upp i elitnivå! Jag tycker inte dem som sitter och bankar och drar i sina hästar ska få vinna dedär miljonpengarna, likadant på lägre nivå givetvis. Ritterna ska vara snygga och schysta mot hästarna! Inte något bank och slit :( Man blir ju ledsen av att bara se det!

2010-08-25 @ 14:22:02
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej, skulle uppskatta om du tog bort bilden på mig och

min häst. Tycker det är lågt att ta bilder på mig och min häst när han får ett litet spörapp, jag tog inte alls i hårt, inte alls. Om du ska ta bilder, se till att skriva att bilden och texten inte har något sammanhang. Jag vill att du tar bort bilden på en gång annars anmäler jag dig på stört!! LÅGT av dig, folk kan missuppfatta och tro att det är jag som slår mig häst så som du beskriver. Idiot.. du borde förstå bättre.

Tack på förhand, Antonia!

2010-08-25 @ 15:21:22
Postat av: axelina - AAXELINA.BLOGG.SE

hej fin blogg, vad har du hittat på idag?:)

2010-08-25 @ 17:57:19
URL: http://aaxelina.blogg.se/
Postat av: my

Jag håller med!! Om jag gör fel och exempelvis lägger hästen väldigt fel på ett hinder så att den väljer att stanna ger jag en klapp på halsen och kommer på igen(hellre ett stopp än att man kraschar). Om jag gjort rätt och gett hästen bra förutsättningar för att hoppa och hästen ändå stannar använder jag ALDRIG spöt när vi står stilla vid hindret utan kommer på hindret igen och lägger eventuellt till spöt lätt på rumpan för att förstärka de övriga hjälperna. Blir så arg på de som SLÅR hästarna med spöt!! Att använda spöt en gång i anridningen räcker nästan alltid och man kan på sin höjd LÄGGA spöt mot bogen i avsprånget för att få upp frambenen eller få hästen att ta i lite extra för ett långt språng. Finns ingen anledning att någonsin ta i och piska hästen när man använder spöt!! :(

2010-08-25 @ 21:57:23
URL: http://myalfredo.blogg.se/
Postat av: IA

Något annat som jag tycker är irriterande är de ryttare som har som rutin att alltid spöa hästen på baken när de har fått startsignal och ska börja galoppera..



Använder man spö och sporrar ska de användas på rätt sätt.

2010-08-25 @ 23:24:05
URL: http://missia.blogg.se/
Postat av: Katarina

Tycker jag sett värst ridning på "mellan"-nivån faktiskt, när det kommer upp runt 1,20-1,30. Innan dess brukar ryttarna ha snälla hästar och förstå sina egna begränsningar på ett annat sätt.. Just runt 1,30 någonstans tror många att de är stjärnor, och då blir ridningen där efter. Det är ju trots allt väldigt få som tar steget upp mot 1,40-1,50.

2010-08-26 @ 09:27:23
URL: http://teaaftereight.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Vilket jättebra inlägg :) Jag håller verkligen med dig.

Nu har jag ingen aning om hur gammal du är men du verkar inte ha barn i alla fall - vill du se riktigt dålig ridning åk till en ponnytävling på lokalnivå och kolla på barnen som rider c- och d-ponnysar. Jösses!! Kolla också gärna in mammorna som står bredvid och ropar "uppmuntrande" ord på vägen. Hua - det är så man ryser.

MEN jag ska ärlig erkänna att det såklart finns undandtag - det finns dom som rider sin ponnysar med talang och finess. Självklart finns det även mammor som inte skriker och håller på vid framridningen. För inte så länge sedan pratade jag lite med en överdomare på en tävlingsplats och hon sa att som vanligt så rider dom små barnen bättre än dom större. Vilket är konstigt men jag tror det mest handlar om respekten mot ponnyn och att dom små inte tävlar för att vinna utan tävlar för att komma runt och för att det är kul.

Min dotters tränare säger att dom ponnyryttarna som vinner - dom kommer aldrig upp på häst - för då kan man inte rida på det sättet längre.

Fortsätt skriva dina vääldigt bra inlägg om än det ena än det andra. Jag använder dina inlägg om bett som uppslagsverk ;)

Ha en bra dag!

2010-08-26 @ 10:36:26
URL: http://hastliv.blogspot.com
Postat av: caroline

Själv rider jag inte ens med spö därför förvånas jag över hur vissa ryttare använder spöt. Det används "för säkerhetsskull" alltså innan det behövs, hästar som inte ens tittar på något påväg till framhoppningen, eller lite då och då inne på banan? Ser helskumt ut även om dom inte slår hårt så fattar jag inte vitsen? Använda spöt bara för att fattar jag inte alls vitsen med

2010-08-26 @ 14:54:43
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Mimmi

Jag rider aldrig med sporre eller spö, men man ser ju skräckexmpel på alla nivåer tyvärr :/

2010-08-27 @ 18:26:43
URL: http://hfzn.wubi.se
Postat av: EmbLeM

Det sista citatet var verkligen samma ord. Vist får sporrar och spö användas, men ändast med kunskap och på rätt sätt.

2010-08-28 @ 11:51:15
URL: http://emblems.blogg.se/hast
Postat av: Anonym

varför tar du inte bort bilden om hon inte vill att du har den där?! tycker de är lågt att inte lyssna!



sen håller jag med inlägget

2010-09-02 @ 15:46:03
URL: http://jetaimej.blogg.se/
Postat av: Victoria

Har komenterat mycket på din blogg nu :)Jag tycker att pessoabett borde förbjudas på hopptävlingar också, för det går ju inte att använda rätt, medans spö och sporrar går att använda på ett bra sätt. Själv rider jag inte med sporrar, jag tar med ett spö när jag ska rida dressyr/hoppa men oftast ligger det på sidan om eftersom att min ponny tycker det är hysat roligt (iallafall hoppningen) när man ska rida, och då behövs inte det. Min ponny hade varit ridskolehäst med pessoabett i nästan hela sitt liv (kom till ridskolan vid 5 års ålder). Stackarn, men allting löser sig och nu är han helt underbar, fastän det var jobbigt att rida dendär första månaden ;P

2010-09-25 @ 19:52:22
Postat av: Sara ;P

Ja det är bedrövligt hur vissa använder spöet. Visst har vi alla gjort fel, t.ex när jag var på en tävling en gång tvärnitade hon en gång fast vi kom rätt, så jag slog den stackars ponnyn på rumapan och vi blev då uteslutna för hon vägrade igen. men sen visar det sig att hästen var halt :/ så då har man ju lite dåligt samvete. Och därför tycker jag inte man ska säga att dom är idioter och dum i huvudet, det beror i allra flesta fall på okunskap. Nu brukar jag peta två gånger löst, peppande liksom så dom vill gå fram. Ingen bestraffning :)

2010-09-30 @ 22:04:03
URL: http://saraborgbromeee.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: