Olja

Olja kan vara bra att ha till lädret. Man ska dock inte använda läderolja för ofta, en till två gånger per år brukar räcka om man tar hand om lädret varje vecka.


Som jag skrivit tidigare är olja inget för brunt läder för det mörknar så otroligt fort då. Olja har man till svart läder.
Jag har faktiskt en burk läderolja i mitt stallskåp, trots att jag har brunt läder, ifall jag skulle vilja få en annan nyans på det bruna lädret.

När man oljar in lädret räcker det att man dar en svamp med olja på och drar på lädrets köttsida (undersidan som inte är slät) för det är där det tränger in.

Har man läder som man inte använt på ett tag kan det behövas ett oljebad. Plocka isär allt så tränset ex. inte sitter ihop och lägg dem i en hink med olja. Rengör lädret innan så det är rent, då är det bara att hälla tillbaka oljan i flaskan sen.

Ekololja är som jag tidigare skrivit inte bra för lädret, så undvik den!


Jag hade en martingal i färgen tabacco, samma som gramanfästet högst upp. Ville ha den mörkare så oljade in den och torkade bort snabbt. Ni ser ju skillnanden!

Kommentarer
Postat av: Maria & Pearl på äventyr-BLOPPIS PÅ BLOGGEN

oj vilken skillnad! :o

2010-08-23 @ 12:11:54
URL: http://mariagustavsson.blogspot.com
Postat av: Mikaela

Jag köpte en magplatta som va några nyanser för ljus. Tänkte att den skulle mörkna mha olja och bli som min övriga tabaccofärade utrustning. Men icket, har dränkt den i alla möjliga oljor men det mörknar inte... haha!

2010-08-23 @ 21:40:10
URL: http://bugzilady.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Jag köpte en magplatta som va några nyanser för ljus. Tänkte att den skulle mörkna mha olja och bli som min övriga tabaccofärade utrustning. Men icket, har dränkt den i alla möjliga oljor men det mörknar inte... haha!

2010-08-23 @ 21:40:11
URL: http://bugzilady.blogg.se/
Postat av: vickan

oj det skulle jag vilja testa med mina benskydd. tror de heter veredus boloubet pro classic, de är iaf svarta med typ tabaccofärgat skinn i. all min utrustning är mörkbrun så skulle ju helst ha bruna men de är ju rätt dyra så inget man bara byter.



tror du att det kan funka eller det kanske inte går eftersom man inte kommer åt "köttsidan"? kan man testa eller kan det förstöra lädret om man gör på fel sida. det är ju rätt mjukt och inte alls så grovt som tex träns.

2010-08-23 @ 22:15:50
Postat av: Louise

Vickan - Du kan ju alltid prova. Martingalen jag oljade in blev lika mörk på narven som köttsidan, ingen skillnad där. Prova på något litet ställe som inte syns när hästen har skydden på sig? Så länge det är läder (som det är i de skydden) ska de mörkna.



Läste att någon köpt ett träns från Hööks för att mörka ner, visade sig att fodringen hade syntetmaterial så det höll sig i samma ljusa färg men resten av tränset vart mörkare.

2010-08-23 @ 22:24:56
URL: http://reitsport.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: