Loppfrön

Loppfrö heter även physillium eller physillum, det är små frön som man inte ska förväxla linfrön.
När loppfrön blötläggs bildas ett geléaktigt skikt runt om fröna.

På sommar och höst är det vanligt med hästar som får sandkolik för att de äter löv och liknande från marken och då får med sig grus och småsten ner i magen. (Detta är även en anledning att inte fodra direkt på marken, med till exempel hö).
Då kan man i förebyggande syfte (och när hästen har konstaterad sandkolik, veterinär brukar då rekommendera detta) ge loppfrön. När loppfrön går igenom hästen (från mun till att komma ut) drar de med sig grus och liknande tack vare att de blir geléaktiga, för då fastnar det.

Det är lite delade meningar om man ska ge de torra eller blöta. Jag har själv aldrig fodrat med det, men några i stallet gör det och de serverar dem torra, men tillsammans med lite blötare betfor.




Kommentarer
Postat av: Karoline

Nu äntligen så har jag en liten tävling på min blogg, vinn ett pannband med strass :)

2010-02-18 @ 13:46:09
URL: http://karoline.eak.nu
Postat av: Anonym

Vi brukar ge det ibland, men då blötläger vi det & jag tycker att det är rätt så bra faktiskt :))

2010-02-18 @ 19:48:05
URL: http://petraebbesson.blogg.se/
Postat av: Louise

Jag fodrar med loppefrön med vi blötlägger inte det, men det blandas ju indirekt med betforn.



Angeånde broddar, Du vet i Skåne är allt dubbelt så dyrt tycker jag.. Ändå är det lantmännen v köper dem från.. Suck !

2010-02-18 @ 22:24:19
URL: http://formone.blogg.se/
Postat av: Emily

Jag tycker bäst är att lägga i dem i maten någon minut innan man utfodrar om man har betfor i. De får inte ligga i mer än 10 minuter för då har man mist poängen med dem, så bäst är att ge torra, det är i magen gelen ska bildas ;)

2010-02-19 @ 09:05:07
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Pernilla - en liten blogg om min häst m.m :)

Jag gav min häst loppfrön förra våren och hösten, just för att han blir extremt dålig i magen när det blir lerigt ute och han får i sig leran. Jag har gett dom blötlagda, ger ingen betfor till min häst och jag tror det står på burken att de ska va blötlagda om jag inte minns fel? :P

2010-03-01 @ 13:21:18
URL: http://tintin.devote.se
Postat av: Karin

Superbra! jag brukar ge en kur till mina hästar varje år! Jag blöter så det blir nästan som ett klister... men alla hästar jag gett det till mumsar glatt =)

2010-04-15 @ 11:20:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: