Läsarfrågor/svar

Hej :)
Undrar om du kan svara på min fråga. Har en häst med ett överben. Det är ganska stort, sitter nästan så det "växer ihop" med knäet. Hästen har ingen ömhet i det alls, verkar liksom precis som det tillhör det vanliga skelettet för honom så att säga :) men är ändå nojigt för det. Vad har du för erfarenheter av överben?
Mvh /Matilda

Svar: Jag har inte egentligen så stor erfarenhet av överben, har nog bara varit med om sånna som inte varit aktiva och suttit på "bra" ställen. Är hästen röntgad och kollad så det inte stör hästen på något sätt och inte längre är aktivt?

Hur ser Australiensiska säkerhetsstigbyglar ut?
Svar: Här har du en bild på dem.

Fick även en kommentar om just de stigbyglarna.
"Ha aldrig sådana stigbyglar som "har en sådan där böj" på utsidan! Dom gör det bara lättare att fastna med foten och jag har varit med om en ridolycka där jag bröt benet av ett par sådana! Inte bra=( Nu använder jag Quick Out, som fäller ut yttersidan om man fastnar med foten! Dom är jätte bra, men se till att smörja dom ibland om du har dom så att dom lätt fäller ut sig och inte gnisslar när man rider!!!=)"

Hej, jag ska ha en ponny över sommaren och vi ska fara och hämta den 40 mil bort.
Måste vi köpa transportskydd,linda honom eller kan han vara helt utan? :)

Svar: Hör med ägaren, vad är hästen van vid? Många hästar är vana att stå utan transportskydd och då kan resan bli ett rent helvete för att hästen står och försöker sparka av sig dem.
Jag föredrar att linda, men transportskydd går väldigt snabbt vilket kan vara bra om man inte är van vid hästen.

Ful utrustning - Fast på din header har du ju ett "orange" träns? :P
Svar: Ja, och?

Sen undrar jag lite om att man inte kan ha rosa till stor häst... Jag har oftast grå kavaj, cerise skjorta, grå schabrak med tunn cerise passpoal. Tycler ni att det är fult med sådana rosa små-detaljer? Jag skulle inte ha helrosa typ schabrak eller benskydd.
Svar: Jag tycker rosa och grått går jättebra ihop! Absolut är det helt okej med små detaljer i rosa, jättefint!

Kommentarer
Postat av: Emma

Har också varit med om en olycka med sådana stigbyglar. Fastnade med foten och blev släpad. Gjorde illa mig ordentligt med flera frakturer, hjärnskakning och en punkterad lunga. Nu är det Soft Up som gäller. Är lite dyra men det är värt det! Bästa säkerhetsstigbyglarna enligt mig :-)

2010-06-19 @ 10:50:38
Postat av: Katarina

Antar att tränset inte är oranget, utan bara ljusbrunt, den färg som ibland kallas Newmarket. Förresten så älskar jag ljusbruna träns :p

2010-06-19 @ 19:19:03
URL: http://teaaftereight.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Ros är ju jättefint om det är rätt rosa o lagom mkt. Pluto är jättefin i sina rosa saker o jag oxå ;)

2010-06-20 @ 13:34:27
URL: http://rebeckawersten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: