Fota inte med blixt!

Sluta fota med blixt när ni är på hästtävlingar!

Det är grymt irriterande, både för andra i publiken och framförallt ryttare och hästar. Tänk själv att ni försöker rida ett relaterat avstånd mot ett hinder, så får ni 20 blixtar mot er på några galoppsprång, man kan ju tappa bort sig totalt - det är ju farligt!
Jessica Kürten hade i en intervju efter Göteborg Horse Show 2008 sagt att hon var så arg att hon var beredd att springa upp på läktaren när någon fotade med blixt.

Tänk också, vem är det som får bäst bilder? De som sitter på läktaren och fotar med blixt eller pressfotograferna? Jo, pressfotograferna. Självklart har de bättre kameror som är bättre anpassade, men det går faktiskt att få bra bilder uppifrån läktaren också!

Ljuset är bättre när man sitter på läktaren, eftersom underlaget reflekterar ljuset. Står du på marken får du oftast strålkastarna i taket mot dig och då blir det ett enormt starkt motljus. Dessutom hamnar du i grodperspektiv när du står på marken, speciellt i hoppningen, när hästarna hoppar hinder på 160 cm.

En blixt når inte många meter, det är i snitt fyra meter. Du har alltså blixten oftast på huvuderna nedanför dig. Visst har vi väl alla försökt fota med blixt och då fått en massa ljusa bakhuvuden på bilderna?


Skippa blixten!

Kommentarer
Postat av: Sara

Förstår inte vad folk tänker med om de fotar med blixt. Oansvarigt! Man har ju ingen aning om hur hästarna reagerar, vissa säkerligen inte alls men många kan ju bli skrämda. Och som du säger kan det inte vara så skönt att bli totalt fläshad med blixtar i ögonen för varken häst eller ryttare.

2010-03-26 @ 21:30:40
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Agata

Bra inlägg! Jag är själv amatörfotograf och fotar tävlingar när tillfälle ges. På större tävlingar brukar det oftast vara bra belysning i ridhusen och då kan man med rätt inställningar få väldigt bra bilder utan att behöva använda blixt.

2010-03-26 @ 21:38:53
Postat av: Chris

Det är nog säkert minst lika störande för dressyrryttarna som för hoppryttarna och alla hästar med blixtarna.

2010-03-26 @ 21:48:57
Postat av: Katarina

Håller med, blixtfotograferingar får man pyssla med utanför tävlingssammanhang.

2010-03-26 @ 22:43:11
URL: http://teaaftereight.blogg.se/
Postat av: josefin

Bra inlägg! Det blir ju inte äns bättre bilder med bilxt! Jag va på GHS alla dagarna och det funkade jättebra med att fotta utan blixt!

2010-03-26 @ 22:55:58
URL: http://josefinzander.blogg.se/
Postat av: Ina

Jag håller med, blixten räcker ju ändå inte fram! :)

2010-03-27 @ 09:00:24
Postat av: Emily

Väldigt bra inlägg! Jag stör mig enormt på folk som tror de kan sitta 20 rader upp med en liten kompaktkamera och fota med blixt.. vad tror de att de har för superkameror egentligen? Det både stör, slösar batterier och är fullkomligt onödigt med blixt! :P bra att du tog upp det! ^^

2010-03-27 @ 09:44:28
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Hanna

Bra inlägg.

På senaste tävlingen jag var på så ser man klart och tydligt på filmen att min redan skvättiga häst hoppade flera meter rakt upp när det fotas med blixt...

2010-03-27 @ 11:23:01
URL: http://hannaforsberg.blogspot.com/
Postat av: warnmark -bloggen för dig & din häst

Jag har försökt att få ex antal personer att förstå detta men tyvärr finns det väldigt många tröga människor i våran sport. Om det är dåligt ljus på någon tävling och jag inte har mitt bästa objektiv med mig så lägger jag ner kameran i väskan och njuter av showen istället för att förstöra ryttarnas ritter. Nu var det ändå världscup kval och andra stora klasser.



Jag kommer inte ihåg om det var 2007 eller 2008 men då tog Meredith själv mikrofonen och ropade ut att alla skulle ta bort blixten från kameran -tror du att de lyssnade? Nej.

Har själv fått ex antal ritter förstörda av en j*vla blixt. Underbart när man rider snett igenom i en ökad gångart och allt går perfekt -tills hästen får en blixt rakt mot sig...

2010-03-27 @ 12:47:29
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: Emelie T (Fotograf)

Kan bara säga at tex. i Scandinavium har pressfotografer fått tillsägelse om att bara ha blixten på prisutdelnigar, och jag kan säga att som fotograf vill man inte fota ridsport med blixt, bilderna blir (ofta)förjävliga (ursäkta!). Det är bättre att lära sig om kamerans inställnignar och gör det bästa man kan, UTAN blixt.



Mvh Emelie t

www.emtfoto.2u.se

2010-03-27 @ 14:54:48
URL: http://www.emtfoto.2u.se
Postat av: Moa

Håller med..!

2010-03-27 @ 16:39:43
URL: http://moastraning.blogg.se/
Postat av: Lotta

Håller också med :)

Brukar tjura ganska mycket på folk som har blixt.

ridsporten gör sig vackrast utan blixt, helt klart!

+ att det är trist att folk inte tänker längre än näsan att det faktiskt stör.

2010-03-27 @ 17:36:22
URL: http://hastfotografen.webblogg.se/
Postat av: vickan

har aldrig störts av det. men förstår att det kan vara väldigt jobbigt. har haft turen att ha en sjukt orädd ponny som nog inte skulle reagera om det slog ner en blixt i hindret framför sig. han exploderade istället utanför tävlingsbanan bara av att någon hostade ungefär. får se hur det är med den nya. har inte märkt nått på de 3 tävlingar jag hitils varit på iaf.

2010-03-28 @ 19:26:58
Postat av: Emelie Åkvist

Håller med! Undrar vad det är för trögnöt som tror att blixten ska nå ända fram till häst & ryttare..

2010-03-30 @ 12:58:31
URL: http://emakvist.blogg.se/
Postat av: Elin

haha det är min kompis som sitter där med röd jacka :)

2010-03-30 @ 14:29:50
URL: http://eliinronnqviist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: