Pälsfällning

Som jag skrivit tidigare är det protein hästen behöver före pälsfällning. Inte B-vitamin som alla envisas med att ge.
Frågar man några i stallet varför de ger B-vitamin får man oftast inget riktigt svar eller ett svar som är i stil med att "alla andra gör det".

Hästens päls består av 90% protein. Det resterande är mineraler och fett.

Hästen börjar producera pälsen redan långt innan den börjar fälla, därför är det helt meningslöst att ge något när den fäller, då är det redan försent!
Har man inte i god tid ökat energi och/eller proteinbehovet bygger hästen pälsen av sina egna kroppsreserver. Det är en del i varför många hästar faller ur under slutet av vintern. Just detta gör att många hästar upplevs som extra sura under fällningsperioder.

Det går åt mer proteiner att sätta ny päls än att bygga muskler.
B-vitamin producerar hästen själv om den mår bra, så det förekommer nästan aldrig brist på det.


Men nu under vintern är det länge sen grovfodret skördades och mineralerna och vitaminerna i grovfodret sjunker oftast och hamnar på sämre värden, det gör att hästarna kan behöva tillskott. Det har dock ingenting att göra med pälsfällningen.
Är maten försämrad eller om hästen har en störd tarmkultur så den själv inte kan tillverka tillräckligt med B-vitamin kan hästen behöva tillskott!

Varför envisas alla med vitaminer? Det har ju ingen bevisad effekt!
Varför ger du B-vitamin nu?

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag ger varken vitaminer eller mineraler till min.. Har räknat ut en ordentlig foderstat till henne och hon får allt hon behöver av grovfoder och Mustang Protein+. :) Bra inlägg! Och trevlig blogg förvrigt också, tycker du tar upp mycket bra saker.

2010-03-11 @ 20:52:21
URL: http://annaochtindra.blogg.se/
Postat av: Tove's Hästblogg

Min förra häst blev enligt förra ägarna väldigt matt vid pälsfällning/sättning och fick därför B-vitamin spruta av veterinären vilket fungerade. Jag har ju inget bevis på detta, men en veterinär borde ju har rätt... :)

2010-03-11 @ 20:56:25
URL: http://sunnysolvej.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag upplever min häst som fräschare.

2010-03-11 @ 21:03:40
Postat av: Elin

Jag matar aldrig i min ponny något tillskott förutom mineraler.

Han äter heller inget annat än havre, betfor och hö!

Tycker att det är onödigt att köpa en massa olika dyra produkter när man ändå inte märker någon skillnad osv.

Om hästarna en gång i tiden har klarat sig ute i vildmarken på gräs/hö så kan dom klara sig på det idag med :)

2010-03-11 @ 21:06:54
URL: http://thatselin.blogg.se/
Postat av: Anna

Vilken vetenskap ligger bakom att hö förlorar näringsinnehållet? Vad har b-vitamin för funktion för häst?

2010-03-12 @ 10:18:45
Postat av: Emily

Jobbigt om man har en häst som är väldigt proteinkänslig då haha :) Vi ger inget extra i fällperiod eller för att förebygga det.. det får gå som det går :P

2010-03-12 @ 11:19:47
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Sara ;P

Ger aldrig några tillskott, har räknat ut foderstat och hon får bara ensilage, betfor, mineraler, salt och kli.

2010-10-04 @ 19:30:13
URL: http://saraborgbromeee.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: