Tvätta betten!

Ibland undrar man över människor... Folk som inte tvättar bettet ordentligt efter användning, om ens tvättar.
Jag är jättenoggrann att absolut ingenting som inte finns på bettet i vanliga fall är kvar.

Jag har även hakat på en minibloggtrend med att skaffa en rengörningssvamp att använda. Nu tvättar jag alltid betten ordentligt efter användning så jag bör inte behöva använda dem. Det blir ju dock endel kalkrester på bettet efter vattnet.




Dock kan jag behöva ta ett snack med medryttaren som slarvar...

Kommentarer
Postat av: Katarina

Haha, här är det precis tvärt om - hästägaren som slarvar! (eller tvättar innan hon tränsar, det vet jag inte men hade en kompis som gjorde så)

2010-03-16 @ 20:18:18
URL: http://teaaftereight.blogg.se/
Postat av: M

Tvättar noga, skrapar med nageln. Sådan där svamp är inte bra att använda dagligen då den sliter bettet på fel sätt, vilket kan skada hästens mun ju!



Däremot för glans och riktigt rent då och då kan man använda Svinto, stålull med inbyggt medel, när man blöter Svinto så repar det inte!

2010-03-16 @ 22:37:54
Postat av: Louise

M - denna ska inte repa heller, det står så på förpackningen. Det är ju inte heller något jag planerat använda varje dag utan någon gång då och då vid större städning av hästens utrustning för att skrubba bort kalkrester m.m.

2010-03-16 @ 22:45:11
URL: http://reitsport.blogg.se/
Postat av: my

Håller med dig till 100%!! Jag använder alltid naglar/fingrar och vi har bara kallvatten i stallet så är knappast skönt, men ändå tusen gånger skönare än för hästen att ha vassa kanter som skaver i munnen, finns verkligen ingen ursäkt till att INTE göra det! Rider även på ridskola och blir tokig på hur många det är som inte gör rent bettet efter sig, är ju synd om hästarna! Vissa bara doppar dem i vatten i ett par sekunder och tror det räcker... Haha, nu blev jag jätteirriterad! ;D

2010-03-16 @ 23:37:51
Postat av: Emily

Ush det är så äckligt när någon inte tvättat bettet, råkar ju inte ut för det hemma direkt eftersom det bara är jag som rider. Kommer man på ridskolan dock så är betten (framför allt bettringarna) jättesmutsiga :/

2010-03-17 @ 11:00:37
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: M

De repar bettet.



Jag har aldrig i hela mitt liv haft problem med kalkavlagringar! Det måste bero på vattnet där man bor.. Som i vår lägenhet utomlands där är det kalk på ALLT! Så tur att man är förskonad från det i stallet i a f. Därav använder jag inget utom nageln :)

2010-03-17 @ 22:24:46
Postat av: Linda

Kommer du ihåg den där gamla huskuren när man kokade betten i 5 min för att få bort skit och bakterier? Är det någon som gör det nuförtiden?

När jag ska vara riktigt duktig så kör jag denna,http://www.hooks.se/product.aspx?productid=820840&deptid=92&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

som är jätte bra!

Annars tycker jag det räcker med att skölja noga efter ridning!

2010-04-11 @ 09:46:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: