Vinterbroddar

Nu har ju snön redan hunnit till Sverige några gånger. Här söderut smälter det bort fort men i norra delarna ligger det kvar. Jag är imponerad av er som orkar bo där det är vinter mer än halva året! Brrr!

Fått lite frågor om broddar så kan skriva lite om de. Tyvärr så är kameran iväg på lagning så det blir inte så mycket bilder.

Vinterbroddar är något många använder sig av. Man brukar säga att om hästen har skor ska den ha broddar, det blir så halt utan.
Då kan man få mothugg att hästarna lätt skadar sig i hagen när de busar. Men det är bättre att få en broddskada, som oftast är något ytligt än att hästen halkar iväg med ett ben och får en fläckskada.
En vän till mig fick avliva sin häst efter att den halkat på en större isplätt då hästens framben gled isär, som att hästen gick ner i split/spagat eller vad det kallas.

Man kan ju vara försiktig med att ha broddar på hästarnas bakhovar om man ska släppa ihop nya hästar, men man kan ju också så långt man kan undvika att göra det när det är som mest halt.

En normal vinterbrodd har en kärna i mitten som trycks ner i isen, den kan vara trubbig och även spetsig. Den spetsiga ger något bättre grepp på is.
För mig är en normal vinterbrodd 8-10 mm hög.

Hur många broddar man har i varje hov varierar. Jag tycker att hästen får en onaturlig vinkel om de bara har två, men så kort tid de utsätts för den vinkeln när de står på stallgång eller liknande är inget som skadar. Heldre två än inga alls.
Jag använder alltid fyra stycken, två i trakterna (ofta 10 mm) och två i tårna (5-6 mm).

Använder man fyra brodd i varje hov ska man vara noga med att de i tårna ska vara kortare än de i trakterna, för att få en glidyta, att hoven kan glida något så det inte blir så stumt varje gång hästen sätter ner hoven, det kan ge skador i benen hos hästen.

Det finns många olika märken på broddar (som allt annat...) så det gäller att kolla upp vad de är gjorda för.
En normal vinterbrodd är gjord för att klara sig bra på is.

En brodd som många använder är Elitbrodden, lite dyrare än andra broddar (normalpriset för en vinterbrodd är 5-6 kr/st, Elitbrodden kostar ungefär 9 kr/st). Det många inte vet är att Elitbrodden är en brodd gjord för att användas på snö. Jag hör ofta folk beklaga sig över att någon Elitbrodd gått av - det beror ju på att de använts när det inte varit snö, utan bara hård mark och is.


Kommentarer
Postat av: Frida

Jag bor i Sundsvall och här är det 2-3dm snö just nu :) Jag orkar bo här för jag älskar verkligen snön. Speciellt om man har en häst och springa runt i den med, då blir jag som ett barn igen :) Så bara jag har snö så kan jag stå ut med vinter hur länge som helst.

2010-11-18 @ 10:00:17
URL: http://fridabennerman.blogg.se/
Postat av: Malin

Idiotiskt med en brodd som bara är till för snö. Snö är inte halt i sig, det är när det fryser på och blir is som det blir halt.

2010-11-18 @ 13:03:08
Postat av: Emily

Jag tycker det är superläskigt att folk har sina hästar utan broddar vintertid :O Vågar knappt gå med ridskolehästarna till och från ridhuset för de halkar så! Lätt att det händer något :/ Jag har alltid brodd på mina, som du säger är en broddskada oftast mycket lindrigare än en fläkskada.

2010-11-18 @ 13:51:31
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Lina

bra inlägg!!

2010-11-18 @ 15:02:13
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Erika

Jag tycker också att det är bättre att ha brodd och riskera ett ev sår, än att de ska riskera att fläka sig!

Själv har jag bara 2 broddar i varje hov, just för att behålla en del av glidmomentet. Men skulle jag vara tvungen att rida långa sträckor på isigt underlag skulle jag nog ha 4 st.

Men jag funderar på det du skriver att du har 4, men mindre i fram. Då blir det ju ändå en vinkel? Och det tar ju ändå tvärstopp när hästen sätter ned hoven?

2010-11-18 @ 19:27:17
Postat av: Anonym

Skulle aldrig ha min häst utan brodd vintertid. Vill man undvika att hästarna trampar sig på ballarna kan man ju ha boots, det fungerar på min häst

:)

2010-11-20 @ 09:34:25
Postat av: jossan :)

Foto tävling i bloggen, med tema kärlek med tex; dig och din häst!

Var med du också!

Fin fint pris!

http://josefineelovsson.blogg.se/2010/november/tavling.html

2010-11-20 @ 20:10:35
URL: http://josefineelovsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: