Australiensisk säkerhetsstigbygel

En stigbygel som var populär för många år sen, man ser dem hänga kvar än idag.
På grund av böjen på utsidan av stigbygeln sägs den vara en säkerhetsstigbygel. Men det är många som säger emot det. Många ryttare är det som fastnat med foten i stigbygeln när de ramlat av. Så den bör inte klassas som något med säkerhet.
För mig betyder en säkerhetsstigbygel några som löser ut där man absolut inte kan fastna på något sätt.



Och för det sista är de asfula, tycker i alla fall jag!

Kommentarer
Postat av: Elin

Kan du inte skriva om Sprenger bow balance stigbyglarna? :D om de är bra ^^

2010-09-12 @ 15:32:19
Postat av: Emily

Kunde inte sagt det bättre själv haha ^^ Dessutom glider foten alltid snett i dem tycker jag! Så det gör det ännu mer osäkert liksom..

2010-09-12 @ 17:14:34
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Fula och osköna, haha :P

2010-09-12 @ 19:47:32
URL: http://sheisnea.blogg.se/
Postat av: julia z

haha, så jävla fula är dom , fattar inte helle hur dom kan klassar som säkerhetsstidbyglar x)

2010-09-12 @ 21:47:09
URL: http://ajiluj.blogspot.com
Postat av: Ida

Jag har sprenger bow balance stigbyglarna och jag älskar de har aldrig haft ett par så sköna stigbyglar :) sprenger stigbyglarna är ett par jag aldrig skulle byta ut om jag skulle göra det skulle det vara till ett par likadana :P

2010-09-13 @ 12:51:57
Postat av: Emelie

Jag har fastnat i ett par sådana, släpade efter hästen x antal meter.. inga säkerhetsstigbyglar det där. Jag kastade dom direkt och åkte till butik och köpe nya.

2010-09-14 @ 13:42:58
Postat av: Jessica

När jag jobbade på ridskola hade dom australiensiska på alla sadlar för att det var så "jobbigt när gummibanden alltid lossnade på dom vanliga säkerhetsstigbyglarna". Det var varje vecka nån som blev hängande i stigbyglarna. Det värsta jag var med om var en liten unge som fick hela foten genom stigbygeln..

Livsfarliga är vad dom är..

2010-09-15 @ 10:50:16
URL: http://stallbrannet.se/blogg
Postat av: Catrin Egerfors - Mitt liv som tävlingsryttare!

Jag älskar min australienska stigbyglar! :D

2010-09-15 @ 11:38:48
URL: http://cathie.se
Postat av: Catharina

Jag rekommenderar inte dessa till någon! Trodde dom var säkra... Tji fick jag! Medvetslös, nästan hjärnblödning och akuttransport till Uppsala Akademiska efter att ha fastnat i stigbygeln och släpats efter hästen i full fart.

2010-09-16 @ 09:16:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: