Fårskinnspadd

En vanlig sadelpadd som används är fårskinnspadden. Den är i test den bäst stötdämpande padden man kan ha under sadeln.

Tyvärr har det på senare år varit en trend att ha fårskinn under sadeln och många har missat en mycket viktig del i det hela.

Har man en utprovad sadel och efter det sätter på en fårskinnspadd blir det oftast för tajt.

Tänk dig att du har ett par skor som är perfekt med vanliga strumpor. Sätter du på dig raggsockor blir det alldeles för tajt och du får svårt att gå.
Ungefär på samma sätt blir det med sadeln. Under sadeln ska man egentligen ha ett så tunt schabrak som möjligt (om man inte provat ut sadeln på något annat sätt att man behöver ett tjockare schabrak). Har du provat ut sadeln och den ligger perfekt på hästen utan padd så blir sadeln för smal med padd, som raggsockan i skon.
Blir det för smalt stryps blodtillförseln till musklerna runt sadeln och då kan hästen inte bygga muskler och hästen kommer även att tappa de muskler som finns.


Här ser ni en sadel som är för smal med padd under, en som ligger bra från början. Hela sadeln ligger i bakvikt för att det är för trångt runt manken. När ryttaren sitter i sadeln blir det ett högre tryck där och även på bakvalvet, just för att sadeln ligger i bakvikt.

Vill du ha en padd under sadeln ska padden provas ut med sadeln! Generellt brukar det bli att man får ta en bomvidd större eller två på sadeln för att padden ska få plats utan problem.

Hästar som är omusklade vid sadelutprovningen är det bäst att prova ut en lite bredare sadel till, för så fort hästen musklat sig måste man annars byta sadel. Då har man padden tills hästen börjat muskla sig för att själv börja kunna fylla ut sadeln. När hästen musklat sig tar man sen bort padden helt och hållet.

Mycket viktigt också att padden har en kanal så det inte blir något tryck över ryggraden. Har du en padd utan kanal kan du enkelt göra en egen, med vanlig sax eller klippmaskin.


Kommentarer
Postat av: Sandra Ramtzén

Eller så köper man mattes fårskinnspadd som har en kanal och som även är klippt så att den ligger perfekt.

2010-02-10 @ 09:17:08
URL: http://sandraramtzen.blogg.se/
Postat av: Karoline

Bra tips!

Jag bara halkade in på den här banan, var skoltrött och hoppade av gymnasiet och sen hade jag bara tur. Började jobba med det här år 2000 och nu har jag hunnit vara hos tre stycken olika företag.



Vilken utbildning har du?

2010-02-10 @ 09:40:38
URL: http://karoline.eak.nu
Postat av: Warnmark -bloggen för dig & din häst

Sv; Okej :)



Har faktiskt tänkt länge att skriva om fårskinnspaddar just av den anledningen att så otroligt många har det som inte behöver.. Hade en på min ena ponny när jag hade köpt henne och på vintern när pälsen kom blev hon väldigt tvär och sur när hon blev svettig och ville rulla sig när man red. Testade att ta bort padden och taadaa -där hade vi problemet :)

2010-02-10 @ 09:50:37
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: Moa

Vad bra att du tog upp det :-) Håller helt och hållet med.

2010-02-10 @ 11:11:20
URL: http://moastraning.blogg.se/
Postat av: Anna

Var har du fått denna kunskap ifrån? Någon bok, artikel?

Det är ett bra inlägg eftersom många rider med utrustning som valts pga "mode".

Just pad och vojlockar/schabrakt kan vara färskvara.

2010-02-10 @ 12:16:03
Postat av: Anonym

Hej, jag har pratat med en sadelutprovare och han sa att man trodde förut att det blir som en raggsocka, men detta stämmer inte längre, om det skulle vara så så skulle man behöva ha en speciell hoppsadel som man sätter på precis innan själva hoppet, eftersom ryggen ser annorlunda ut när hästen rör sig på marken och när den hoppar.

2010-02-10 @ 12:51:53
Postat av: Anonym

Hej, jag har pratat med en sadelutprovare och han sa att man trodde förut att det blir som en raggsocka, men detta stämmer inte längre, om det skulle vara så så skulle man behöva ha en speciell hoppsadel som man sätter på precis innan själva hoppet, eftersom ryggen ser annorlunda ut när hästen rör sig på marken och när den hoppar.

2010-02-10 @ 12:52:02
Postat av: Ida

En fråga till dig som har många bra tips och knep!

Min häst dricker extremt dåligt ur vattenhink (vattenkopparna är frusna), har du något bra knep? Eller kanske dina läsare?

Vore väldigt tacksam för svar! :)

2010-02-10 @ 14:48:46
URL: http://inhast.blogg.se/
Postat av: Ina

Oj! Hade faktiskt ingen aning om det.

Bra att du tog upp det :)

2010-02-10 @ 16:05:18
URL: http://iinah.blogg.se/
Postat av: Emm

Jag har för mej att studier visat att fårskinnspadden har bäst TRYCKFÖRDELANDE effekt medan gelpaddar har bättre STÖTUPPTAGNINGSFÖRMÅGA.

2010-02-10 @ 20:50:53
Postat av: Amanda

Helt galet bra blogg! :) Synd att man inte är så motiverad själv, utan läser mest! Tack för mig ;)

2010-02-10 @ 21:50:25
URL: http://mandihs.blogspot.com
Postat av: Ida

Jag har testat med ljummet vatten med, glömde skriva det..

Men det andra ska jag absolut testa! Tack för tipset :)

2010-02-10 @ 22:08:07
URL: http://inhast.blogg.se/
Postat av: vickan

har precis köpt en jätte tunn för min häst har JÄTTE känslig päls nu och får skav av schabraken så har den alltså underst. är orolig att det blir trångt eftersom sadeln ligger jättebra innan men måste göra nått åt skavet. tycker det är superfult med fårskinnspadd. som tur är syns inte min tunna under schabraket ;)

2010-02-11 @ 12:25:27
Postat av: Mary

Jag har alltid fått lära mig att det är gelpad man ska ha om man vill ha en stötdämpande och att fårskinnspaddar, precis som Emm sa är bäst på att tryckfördela.

2010-02-11 @ 20:50:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: